loadingTrots det böljande kroppsspråk som ackompanjerar Evgeny Kissins spel är han ingen posör, utan en seriöst syftande artist. Foto: Yanan Li
Trots det böljande kroppsspråk som ackompanjerar Evgeny Kissins spel är han ingen posör, utan en seriöst syftande artist. Foto: Yanan Li
Recension

En världspianist med integritet

Magnus Löwendahl

Konsertpianisten Evgeny Kissin framträdde söndagen den 25 augusti i Stockholms Konserthus. Programmet bestod av verk av välkända mästare som Beethoven, Chopin, Brahms och Prokofjev, men var ändå tydligt utanför allfarvägarna.

När Evgeny Kissin gästade Stockholms Konserthus år 2000 spelade han pianoklassiker som Beethovens ”Spöksonat” och Schumanns ”Carnaval”. Denna gång verkade han söka nya och svårare tolkningsmässiga utmaningar, och mer subtila estetiska förbindelser mellan de utvalda verken.

Det inledande stycket, Beethovens sonat i e-moll, opus 90, har en okonventionell behandling av sonatformen och tydliga inslag av framåtblickande romantisk anda i den andra och sista satsen. Programmets avslutning, Prokofjevs andra sonat, har även den en okonventionell behandling av sonatformen och en romantisk ansats, fast bakåtblickande. Detta i den tredje sats som omges av tonsättarens kompromisslösa tidigmodernistiska skärpa.

Musik

I Frédéric Chopins pianomusik utnyttjas instrumentets uttrycksmöjligheter på ett sätt som aldrig har överträffats.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTrots det böljande kroppsspråk som ackompanjerar Evgeny Kissins spel är han ingen posör, utan en seriöst syftande artist. Foto: Yanan Li
Trots det böljande kroppsspråk som ackompanjerar Evgeny Kissins spel är han ingen posör, utan en seriöst syftande artist. Foto: Yanan Li
Recension

En världspianist med integritet

Magnus Löwendahl

Konsertpianisten Evgeny Kissin framträdde söndagen den 25 augusti i Stockholms Konserthus. Programmet bestod av verk av välkända mästare som Beethoven, Chopin, Brahms och Prokofjev, men var ändå tydligt utanför allfarvägarna.

När Evgeny Kissin gästade Stockholms Konserthus år 2000 spelade han pianoklassiker som Beethovens ”Spöksonat” och Schumanns ”Carnaval”. Denna gång verkade han söka nya och svårare tolkningsmässiga utmaningar, och mer subtila estetiska förbindelser mellan de utvalda verken.

Det inledande stycket, Beethovens sonat i e-moll, opus 90, har en okonventionell behandling av sonatformen och tydliga inslag av framåtblickande romantisk anda i den andra och sista satsen. Programmets avslutning, Prokofjevs andra sonat, har även den en okonventionell behandling av sonatformen och en romantisk ansats, fast bakåtblickande. Detta i den tredje sats som omges av tonsättarens kompromisslösa tidigmodernistiska skärpa.

Musik

I Frédéric Chopins pianomusik utnyttjas instrumentets uttrycksmöjligheter på ett sätt som aldrig har överträffats.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024