Konsertpianisten Evgeny Kissin framträdde söndagen den 25 augusti i Stockholms Konserthus. Programmet bestod av verk av välkända mästare som Beethoven, Chopin, Brahms och Prokofjev, men var ändå tydligt utanför allfarvägarna.
När Evgeny Kissin gästade Stockholms Konserthus år 2000 spelade han pianoklassiker som Beethovens ”Spöksonat” och Schumanns ”Carnaval”. Denna gång verkade han söka nya och svårare tolkningsmässiga utmaningar, och mer subtila estetiska förbindelser mellan de utvalda verken.
Det inledande stycket, Beethovens sonat i e-moll, opus 90, har en okonventionell behandling av sonatformen och tydliga inslag av framåtblickande romantisk anda i den andra och sista satsen. Programmets avslutning, Prokofjevs andra sonat, har även den en okonventionell behandling av sonatformen och en romantisk ansats, fast bakåtblickande. Detta i den tredje sats som omges av tonsättarens kompromisslösa tidigmodernistiska skärpa.