loadingKlädskaparen som drevs av skönhet och mänsklig omsorg. ”Jag har alltid velat att kvinnor ska känna sig fria. Jag hoppas att mina klänningar ger dem den lättheten.”
Foto: Public Domain
Klädskaparen som drevs av skönhet och mänsklig omsorg. ”Jag har alltid velat att kvinnor ska känna sig fria. Jag hoppas att mina klänningar ger dem den lättheten.” Foto: Public Domain
Konst

En magisk modeskapare

Einar Askestad
Einar Askestad

”Varje älskat föremål är mittpunkten i ett paradis”, skriver Novalis i slutet av 1700-talet. Klädskaparen Azzedine Alaïa, vars kreationer nu finns att se på Sven-Harrys, hade säkerligen kunnat relatera till de orden.

Kanske befinner vi oss i ett paradigmskifte i konstens värld. Efter närmare hundra år av någon form av inverterad syn på skönhet, där det fula, trasiga, gärna vanskapta, på något vis ansetts vara mer intressant än det fullkomliga och fullbordade, är det med glädje jag – som enda man bland ett fyrtiotal kvinnor – guidas runt på det guldfärgade bygge vid Vasaparken i Stockholm som går under namnet Sven-Harrys.

Utställningen, det första av sitt slag på detta museum, består av ett sjuttiotal klänningar skapade av den fransk-tunisiske modeskaparen Azzedine Alaïa (1935–2017), och här tangeras ett flertal dimensioner som nog hade fått vilken kulturarbetare som helst sedan några generationer tillbaka att slå bakut.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKlädskaparen som drevs av skönhet och mänsklig omsorg. ”Jag har alltid velat att kvinnor ska känna sig fria. Jag hoppas att mina klänningar ger dem den lättheten.”
Foto: Public Domain
Klädskaparen som drevs av skönhet och mänsklig omsorg. ”Jag har alltid velat att kvinnor ska känna sig fria. Jag hoppas att mina klänningar ger dem den lättheten.” Foto: Public Domain
Konst

En magisk modeskapare

Einar Askestad
Einar Askestad

”Varje älskat föremål är mittpunkten i ett paradis”, skriver Novalis i slutet av 1700-talet. Klädskaparen Azzedine Alaïa, vars kreationer nu finns att se på Sven-Harrys, hade säkerligen kunnat relatera till de orden.

Kanske befinner vi oss i ett paradigmskifte i konstens värld. Efter närmare hundra år av någon form av inverterad syn på skönhet, där det fula, trasiga, gärna vanskapta, på något vis ansetts vara mer intressant än det fullkomliga och fullbordade, är det med glädje jag – som enda man bland ett fyrtiotal kvinnor – guidas runt på det guldfärgade bygge vid Vasaparken i Stockholm som går under namnet Sven-Harrys.

Utställningen, det första av sitt slag på detta museum, består av ett sjuttiotal klänningar skapade av den fransk-tunisiske modeskaparen Azzedine Alaïa (1935–2017), och här tangeras ett flertal dimensioner som nog hade fått vilken kulturarbetare som helst sedan några generationer tillbaka att slå bakut.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024