loadingElever efterfrågar skolpersonal som vågar tala om svåra frågor under ett tydligt ledarskap. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT
Elever efterfrågar skolpersonal som vågar tala om svåra frågor under ett tydligt ledarskap. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT
Inrikes

Elever vill ha svåra samtal i skolan – lärare tvekar

Eva Sagerfors

Många lärare känner osäkerhet inför att ta upp kontroversiella ämnen, ofta på grund av rädsla för konflikter eller risk att kränka någon. Ny forskning visar dock att elever har ett starkt behov av dessa samtal.

Svårigheter att samtala om vissa laddade ämnen är något som lärare, skolpersonal och elever känner igen i de flesta skolor.

– Många lärare oroar sig för att säga något fel, eller för att bli anklagade för exempelvis rasism eller intolerans, säger socialantropologen och gymnasieläraren Karin Årman, som nyligen disputerade med avhandlingen ”Bland epor och hijabs. Kontroversiella frågor på en högstadieskola i bruksorten”.

Värdegrund och allsidighet

Skollagen slår fast att läroplanen ska ange utbildningens värdegrund och uppdrag.

Läroplanen för grundskolan 2022 om saklighet och allsidighet: ”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana. Undervisningen ska vara saklig och allsidig. Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.

Alla som verkar i skolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och i denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dem.”

Källa: Skollagen, Läroplan (Lgr22) för grundskolan

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingElever efterfrågar skolpersonal som vågar tala om svåra frågor under ett tydligt ledarskap. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT
Elever efterfrågar skolpersonal som vågar tala om svåra frågor under ett tydligt ledarskap. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT
Inrikes

Elever vill ha svåra samtal i skolan – lärare tvekar

Eva Sagerfors

Många lärare känner osäkerhet inför att ta upp kontroversiella ämnen, ofta på grund av rädsla för konflikter eller risk att kränka någon. Ny forskning visar dock att elever har ett starkt behov av dessa samtal.

Svårigheter att samtala om vissa laddade ämnen är något som lärare, skolpersonal och elever känner igen i de flesta skolor.

– Många lärare oroar sig för att säga något fel, eller för att bli anklagade för exempelvis rasism eller intolerans, säger socialantropologen och gymnasieläraren Karin Årman, som nyligen disputerade med avhandlingen ”Bland epor och hijabs. Kontroversiella frågor på en högstadieskola i bruksorten”.

Värdegrund och allsidighet

Skollagen slår fast att läroplanen ska ange utbildningens värdegrund och uppdrag.

Läroplanen för grundskolan 2022 om saklighet och allsidighet: ”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana. Undervisningen ska vara saklig och allsidig. Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.

Alla som verkar i skolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och i denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dem.”

Källa: Skollagen, Läroplan (Lgr22) för grundskolan

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024