Punktligheten för tågtrafiken i Sverige är den sämsta sedan 2010. För att vända trenden krävs bättre järnvägar.
– Det är en långsiktig investering, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområdet trafik på Trafikverket.
Totalt höll 87,2 procent av tågen i Sverige tidtabellen under 2024. Det är den lägsta noteringen sedan 2010.
– Visst är det så att vi ser en sänkning, men samtidigt är det så att det avgår så otroligt mycket tåg nu, säger Anna Ericsson till TT.
Enligt Ericsson beror förseningarna ofta på dåligt väder, spårspring samt att tågen måste sänka hastigheten. En rejäl satsning på järnvägen är nu att vänta, med en stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar.
– Det är en långsiktig investering som kommer förbättra punktligheten, säger Ericsson.
– Den kraftiga ökningen av tågtrafiken gör att vi satsar så stort på underhållet.
När det kommer till spårspringet, alltså att obehöriga befinner sig på spåren vilket medför att trafiken måste stoppas helt, hoppas Ericsson bättring under 2025.
– Vi tittar bland annat på att sätta upp mer stängsel, säger hon.