loadingEtt företag får inte göra skämtsam reklam för vitt snus på Tiktok. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Ett företag får inte göra skämtsam reklam för vitt snus på Tiktok. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Domstol förbjuder Tiktok-reklam för vitt snus

TT

I våras stämde Konsumentverket (KO) bolaget Westridge för dess reklam för vitt, tobaksfritt snus på Tiktok.

KO ansåg att den skämtsamma reklamen stred mot lagkravet om särskild måttfullhet.

Nu ger Patent- och marknadsdomstolen KO rätt och förbjuder bolagets reklam mot ett vite på en halv miljon kronor, skriver KO i ett pressmeddelande.

Det är förbjudet att rikta reklam för vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Tiktok är störst bland ungdomar 12–19 år. Därför ansåg KO att det fanns särskilt stor risk att barn och unga påverkades av snusreklamen.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt företag får inte göra skämtsam reklam för vitt snus på Tiktok. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Ett företag får inte göra skämtsam reklam för vitt snus på Tiktok. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Domstol förbjuder Tiktok-reklam för vitt snus

TT

I våras stämde Konsumentverket (KO) bolaget Westridge för dess reklam för vitt, tobaksfritt snus på Tiktok.

KO ansåg att den skämtsamma reklamen stred mot lagkravet om särskild måttfullhet.

Nu ger Patent- och marknadsdomstolen KO rätt och förbjuder bolagets reklam mot ett vite på en halv miljon kronor, skriver KO i ett pressmeddelande.

Det är förbjudet att rikta reklam för vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Tiktok är störst bland ungdomar 12–19 år. Därför ansåg KO att det fanns särskilt stor risk att barn och unga påverkades av snusreklamen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024