loadingMajblomman är så mycket mer än vårkänslor och nostalgi. Fotomontage: Anders Eriksson; Public Domain
Weekend Vecka 15

Den blomstertid nu kommer

Majblomman är så mycket mer än vårkänslor och nostalgi. Fotomontage: Anders Eriksson; Public Domain
Weekend-redaktionen

Den klassiska Majblomman är en nationell tradition − både att bära på kavajslaget och att sälja. Försäljningen började i onsdags. På bilden syns en bukett som kröns av Beda Hallbergs autograf – den fantastiska kvinna som lanserade den lilla pappersblomman för att bekämpa barnfattigdom. Och majblomman är så mycket mer än vårkänslor och nostalgi. Förra året såldes majblommor för 91 miljoner kronor. Flower power!

Beda Hallberg föddes den 11 februari 1869 på gården Presse i Onsala, Halland, som dotter till sjökaptenen Johan Anders Andersson och Josefina Amalia Möller.

Bedas far for till Amerika när hon var ett år gammal – och han kom aldrig tillbaka. Fastän hennes mor var ensam med försörjningen försökte hon hjälpa grannar som hade det svårt och sämre ställt, och det var Beda som fick förmedla hjälpen. Vid nitton års ålder gifte hon sig med Johan Hallberg, som var innehavare av en tobaksaffär i staden. När Beda inte arbetade i affären hjälpte hon behövande genom Göteborgs fri­villigas fattigvård. Det var också här som hon fick idén till majblomman. Vid den här tiden var tuberkulos en av de vanligaste dödsorsakerna. Sjukdomen drabbade fram­för allt fattiga barn. Vid sekelskiftet 1900 var barnfattigdom ett stort samhällsproblem i Sverige. Många barn gick barfota och hungriga, och tillgången till sjukvård var begränsad.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMajblomman är så mycket mer än vårkänslor och nostalgi. Fotomontage: Anders Eriksson; Public Domain
Weekend Vecka 15

Den blomstertid nu kommer

Majblomman är så mycket mer än vårkänslor och nostalgi. Fotomontage: Anders Eriksson; Public Domain
Weekend-redaktionen

Den klassiska Majblomman är en nationell tradition − både att bära på kavajslaget och att sälja. Försäljningen började i onsdags. På bilden syns en bukett som kröns av Beda Hallbergs autograf – den fantastiska kvinna som lanserade den lilla pappersblomman för att bekämpa barnfattigdom. Och majblomman är så mycket mer än vårkänslor och nostalgi. Förra året såldes majblommor för 91 miljoner kronor. Flower power!

Beda Hallberg föddes den 11 februari 1869 på gården Presse i Onsala, Halland, som dotter till sjökaptenen Johan Anders Andersson och Josefina Amalia Möller.

Bedas far for till Amerika när hon var ett år gammal – och han kom aldrig tillbaka. Fastän hennes mor var ensam med försörjningen försökte hon hjälpa grannar som hade det svårt och sämre ställt, och det var Beda som fick förmedla hjälpen. Vid nitton års ålder gifte hon sig med Johan Hallberg, som var innehavare av en tobaksaffär i staden. När Beda inte arbetade i affären hjälpte hon behövande genom Göteborgs fri­villigas fattigvård. Det var också här som hon fick idén till majblomman. Vid den här tiden var tuberkulos en av de vanligaste dödsorsakerna. Sjukdomen drabbade fram­för allt fattiga barn. Vid sekelskiftet 1900 var barnfattigdom ett stort samhällsproblem i Sverige. Många barn gick barfota och hungriga, och tillgången till sjukvård var begränsad.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025