F-betyget fungerar dåligt och borde skrotas, menar allt fler lärare och skolforskare. Åsikterna går dock isär, och regeringen vill inte slopa gränsen för en godkänd-nivå, utan ser snarare att skolsystemet behöver förändras på andra sätt.
Många elever i svensk skola klarar inte att nå upp till målen som satts för att få godkända betyg i grundämnena, svenska, matematik och engelska. Det här får stora konsekvenser för ungdomar som därmed inte blir behöriga att läsa vidare på gymnasiet direkt efter grundskolan.
På senare år har en diskussion om dagens betygssystem med underkänt och godkänt, det vill säga F- och E-betyg, som infördes 1994, tagit fart. Många lärare, forskare och skoldebattörer menar att F-betyget bidrar till att hindra elever från att få en gymnasieutbildning, vilket kan leda till utanförskap och sociala problem. Andra menar att en godkänd-nivå är absolut nödvändig för att eleverna ska ha en chans att klara av studierna på gymnasiet.