loadingBussen i Nordnorge har bärgats efter torsdagens olycka då tre personer omkom. Foto: Jens Andre M. Birkeland/NTB/TT
Bussen i Nordnorge har bärgats efter torsdagens olycka då tre personer omkom. Foto: Jens Andre M. Birkeland/NTB/TT
Utrikes

Chauffören utreds för brott efter bussolyckan i Norge

TT

Chauffören på bussen som kraschade ned i vatten i Nordnorge förhörs om olyckan men nekar till brott. Tre personer har bekräftats döda efter olyckan på torsdagen.

Chauffören är formellt anklagad för brott mot trafiklagen om oaktsamhet och han förhördes under fredagsförmiddagen. Hans försvarsadvokat Stig Mortensen, säger till norska VG att chauffören nekar till brott.

– Hans uppfattning är att det rådde extrema väderförhållanden och att hård blåst gjorde att bussen körde av vägen.

Passagerare ombord hävdar i intervjuer att det fanns otillåtet många passagerare ombord på bussen, och att chauffören körde för fort. Även detta bestrider chauffören; dessutom ska det finnas en färdskrivare installerad i bussen som kan bevisa farthållningen.

Ett barn i tioårsåldern, en kvinna i 30-årsåldern och en i åldern mellan 20 och 30 år omkom i olyckan, uppger polisen enligt norska TV2.

Ytterligare elva fördes till sjukhus med skador efter att bussen de färdades i körde av vägen och hamnade i en sjö nära väg E10 i Hadsel kommun

De döda är ännu inte identifierade, sade polisen i ett pressmeddelande på fredagsförmiddagen.

Polisen har rapporterat att det fanns 58 personer ombord på bussen, men siffran är osäker då det inte fanns någon passagerarlista. Därför sattes dykare in för att granska sjön Åsvatnet, nära Raftsundet, där bussen körde ned. Bussen bärgades tidigt på fredagen.

Bussen granskas av den norska statens haverikommission för att klargöra orsaken till olyckan.

Olyckan inträffade när bussen var på väg från Narvik till Lofoten. Många av passagerarna var turister, bland annat från Kina, Singapore, Indien, Malaysia och Nederländerna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBussen i Nordnorge har bärgats efter torsdagens olycka då tre personer omkom. Foto: Jens Andre M. Birkeland/NTB/TT
Bussen i Nordnorge har bärgats efter torsdagens olycka då tre personer omkom. Foto: Jens Andre M. Birkeland/NTB/TT
Utrikes

Chauffören utreds för brott efter bussolyckan i Norge

TT

Chauffören på bussen som kraschade ned i vatten i Nordnorge förhörs om olyckan men nekar till brott. Tre personer har bekräftats döda efter olyckan på torsdagen.

Chauffören är formellt anklagad för brott mot trafiklagen om oaktsamhet och han förhördes under fredagsförmiddagen. Hans försvarsadvokat Stig Mortensen, säger till norska VG att chauffören nekar till brott.

– Hans uppfattning är att det rådde extrema väderförhållanden och att hård blåst gjorde att bussen körde av vägen.

Passagerare ombord hävdar i intervjuer att det fanns otillåtet många passagerare ombord på bussen, och att chauffören körde för fort. Även detta bestrider chauffören; dessutom ska det finnas en färdskrivare installerad i bussen som kan bevisa farthållningen.

Ett barn i tioårsåldern, en kvinna i 30-årsåldern och en i åldern mellan 20 och 30 år omkom i olyckan, uppger polisen enligt norska TV2.

Ytterligare elva fördes till sjukhus med skador efter att bussen de färdades i körde av vägen och hamnade i en sjö nära väg E10 i Hadsel kommun

De döda är ännu inte identifierade, sade polisen i ett pressmeddelande på fredagsförmiddagen.

Polisen har rapporterat att det fanns 58 personer ombord på bussen, men siffran är osäker då det inte fanns någon passagerarlista. Därför sattes dykare in för att granska sjön Åsvatnet, nära Raftsundet, där bussen körde ned. Bussen bärgades tidigt på fredagen.

Bussen granskas av den norska statens haverikommission för att klargöra orsaken till olyckan.

Olyckan inträffade när bussen var på väg från Narvik till Lofoten. Många av passagerarna var turister, bland annat från Kina, Singapore, Indien, Malaysia och Nederländerna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025