loadingSkolverket har utvärderat betyg i årskurs 6. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Skolverket har utvärderat betyg i årskurs 6. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Inrikes

Betyg morot för högpresterande elever

Epoch Times

Sedan betyg infördes i årskurs 6 har det blivit lättare för lärarna att upptäcka elever som behöver stöttning. Men det finns inget som tyder på att fler elever får extra stöd.

Skolverkets utvärdering visar också att betygen ökat stressen bland eleverna.

Betyg för sjätteklassare infördes hösten 2012 och Skolverket har nu, fyra år senare, utvärderat reformen. Myndigheten ser både positiva och negativa effekter.

Till det positiva hör att 46 procent av lärarna anser att betygen gjort det lättare att upptäcka elever i behov av stöd. Det negativa: Varken enkätsvar eller annan statistik pekar på att reformen lett till att fler elever de facto får stöd. När lärarna får svara på en direkt fråga om detta uppger cirka 30 procent att fler får stöd – men majoriteten svarar att det inte skett någon förändring.

Ökad motivation

Det är framför allt de lärare som tidigare inte satt betyg som anser att reformen gjort det lättare att upptäcka elever med stödbehov. Samtidigt uppger nio av tio att de hade kompetens att upptäcka stödbehov redan innan betygen infördes.

Utvärderingen visar också att betygen tycks skapa motivation. Åtta av tio elever uppger att de arbetar hårdare efter det att betygen i sjätte klass infördes. Men lärarnas bild är att betygen mer gynnar de högpresterande eleverna än de lågpresterande.

Mer stress

Drygt hälften av lärarna tycker att de högpresterande elevernas kunskapsutveckling är högre efter betygens införande, medan motsvarande siffra för lågpresterande elever är endast 25 procent. Och tolv procent av lärarna svarar att de lågpresterande elevernas kunskapsutveckling blivit lägre. Flera lärare kommenterar att de elever som har svårt att nå målen riskerar att tappa motivationen eller ge upp.

Betygen verkar också skapa stress. Närmare åtta av tio lärare uppger att eleverna är mer stressade efter betygens införande. Och de är inte mindre stressade på högstadiet, jämfört med elever som fått betyg från och med årskurs 8. ”Det finns alltså inget i denna utvärdering som tyder på att betygsstressen i de högre årskurserna kan dämpas genom att eleverna vänjs vid betyg från en tidigare ålder”, skriver Skolverket.

(TT)

Om utvärderingen
Skolverkets utvärdering bygger på enkäter med omkring 2 000 lärare, knappt 500 rektorer samt cirka 400 skolhuvudmän – kommuner och ansvariga för friskolor. Svarsfrekvensen var cirka 80 procent.
Enkäten gjordes våren 2016.
Även data från studien ”Attityder till skolan”, samt intervjuer, forskning och statistik har varit underlag i utvärderingen.
Källa: Skolverket

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkolverket har utvärderat betyg i årskurs 6. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Skolverket har utvärderat betyg i årskurs 6. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Inrikes

Betyg morot för högpresterande elever

Epoch Times

Sedan betyg infördes i årskurs 6 har det blivit lättare för lärarna att upptäcka elever som behöver stöttning. Men det finns inget som tyder på att fler elever får extra stöd.

Skolverkets utvärdering visar också att betygen ökat stressen bland eleverna.

Betyg för sjätteklassare infördes hösten 2012 och Skolverket har nu, fyra år senare, utvärderat reformen. Myndigheten ser både positiva och negativa effekter.

Till det positiva hör att 46 procent av lärarna anser att betygen gjort det lättare att upptäcka elever i behov av stöd. Det negativa: Varken enkätsvar eller annan statistik pekar på att reformen lett till att fler elever de facto får stöd. När lärarna får svara på en direkt fråga om detta uppger cirka 30 procent att fler får stöd – men majoriteten svarar att det inte skett någon förändring.

Ökad motivation

Det är framför allt de lärare som tidigare inte satt betyg som anser att reformen gjort det lättare att upptäcka elever med stödbehov. Samtidigt uppger nio av tio att de hade kompetens att upptäcka stödbehov redan innan betygen infördes.

Utvärderingen visar också att betygen tycks skapa motivation. Åtta av tio elever uppger att de arbetar hårdare efter det att betygen i sjätte klass infördes. Men lärarnas bild är att betygen mer gynnar de högpresterande eleverna än de lågpresterande.

Mer stress

Drygt hälften av lärarna tycker att de högpresterande elevernas kunskapsutveckling är högre efter betygens införande, medan motsvarande siffra för lågpresterande elever är endast 25 procent. Och tolv procent av lärarna svarar att de lågpresterande elevernas kunskapsutveckling blivit lägre. Flera lärare kommenterar att de elever som har svårt att nå målen riskerar att tappa motivationen eller ge upp.

Betygen verkar också skapa stress. Närmare åtta av tio lärare uppger att eleverna är mer stressade efter betygens införande. Och de är inte mindre stressade på högstadiet, jämfört med elever som fått betyg från och med årskurs 8. ”Det finns alltså inget i denna utvärdering som tyder på att betygsstressen i de högre årskurserna kan dämpas genom att eleverna vänjs vid betyg från en tidigare ålder”, skriver Skolverket.

(TT)

Om utvärderingen
Skolverkets utvärdering bygger på enkäter med omkring 2 000 lärare, knappt 500 rektorer samt cirka 400 skolhuvudmän – kommuner och ansvariga för friskolor. Svarsfrekvensen var cirka 80 procent.
Enkäten gjordes våren 2016.
Även data från studien ”Attityder till skolan”, samt intervjuer, forskning och statistik har varit underlag i utvärderingen.
Källa: Skolverket

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024