loadingTusentals LVU-ärenden där barn har omhändertagits kan vara felaktiga om de avtal som kommunerna skriver med privata bolag inte håller juridiskt. Foto: Shutterstock
Tusentals LVU-ärenden där barn har omhändertagits kan vara felaktiga om de avtal som kommunerna skriver med privata bolag inte håller juridiskt. Foto: Shutterstock
Inrikes

Bemanningsbolagens avtal med kommuner ifrågasätts

Glenn Mattsing

Hur långt kan privata bolag gå i sitt uppdrag som konsulter åt kommunens socialtjänst? Frågan har aktualiserats då kostnaden för socialtjänsten ökar och avtalets legitimitet mellan kommun och bolagen ifrågasätts.

Allt mer offentlig verksamhet läggs ut på konsultation. En ny sammanställning av fackförbundet Vision visar att kommunernas kostnader för att hyra in tillfällig personal har ökat med 330 procent på tio år, till en kostnad på 3,2 miljarder kronor år 2022. 

 I stort sett alla kommuner som Vision har varit i kontakt med hyrde in bemanningspersonal för att klara bemanningsproblemet. Särskilt vanligt har det blivit inom socialtjänsten, som brottas med svårigheter att rekrytera personal och brist på medel för att hinna med allt fler ärenden gällande till exempel LVU (lagen om vård av unga).

Otillräckliga avtal med privata bolag

De avtal som privata bolag skriver med kommuner är olagliga  enligt en anonym jurist, som hänvisar till följande källor:

I boken ”Handläggning inom socialtjänsten” menar juristen att bevis finns för att konsulterna inte kan utföra till exempel LVU-utredningar, då detta måste utföras av en person som omfattas av tjänstemannannsvar och vara beroende socialnämnden: ”Hela det händelseförlopp som utspelas vid en myndighet fram till dess myndigheten fattar beslut eller vidtar den åtgärd som i sig innefattar myndighetsutövning, kommer att hänföras till det straffbara området. 

Om konsulterna inte har ett avtal med socialnämnden, som likställer dem med tjänstemän, kan de till exemepl inte hantera sekretessbelagda dokument, vilket juristen menar framgår av ett JO-beslut år 2001: ”Under förutsättning att uppdragstagaren är en fysisk person och knyts till den uppdragsgivande myndigheten på sådant sätt att han eller hon kan sägas delta i myndighetens ’normala’ verksamhet kommer reglerna om sekretess i sekretesslagen att bli direkt tillämpliga.”

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTusentals LVU-ärenden där barn har omhändertagits kan vara felaktiga om de avtal som kommunerna skriver med privata bolag inte håller juridiskt. Foto: Shutterstock
Tusentals LVU-ärenden där barn har omhändertagits kan vara felaktiga om de avtal som kommunerna skriver med privata bolag inte håller juridiskt. Foto: Shutterstock
Inrikes

Bemanningsbolagens avtal med kommuner ifrågasätts

Glenn Mattsing

Hur långt kan privata bolag gå i sitt uppdrag som konsulter åt kommunens socialtjänst? Frågan har aktualiserats då kostnaden för socialtjänsten ökar och avtalets legitimitet mellan kommun och bolagen ifrågasätts.

Allt mer offentlig verksamhet läggs ut på konsultation. En ny sammanställning av fackförbundet Vision visar att kommunernas kostnader för att hyra in tillfällig personal har ökat med 330 procent på tio år, till en kostnad på 3,2 miljarder kronor år 2022. 

 I stort sett alla kommuner som Vision har varit i kontakt med hyrde in bemanningspersonal för att klara bemanningsproblemet. Särskilt vanligt har det blivit inom socialtjänsten, som brottas med svårigheter att rekrytera personal och brist på medel för att hinna med allt fler ärenden gällande till exempel LVU (lagen om vård av unga).

Otillräckliga avtal med privata bolag

De avtal som privata bolag skriver med kommuner är olagliga  enligt en anonym jurist, som hänvisar till följande källor:

I boken ”Handläggning inom socialtjänsten” menar juristen att bevis finns för att konsulterna inte kan utföra till exempel LVU-utredningar, då detta måste utföras av en person som omfattas av tjänstemannannsvar och vara beroende socialnämnden: ”Hela det händelseförlopp som utspelas vid en myndighet fram till dess myndigheten fattar beslut eller vidtar den åtgärd som i sig innefattar myndighetsutövning, kommer att hänföras till det straffbara området. 

Om konsulterna inte har ett avtal med socialnämnden, som likställer dem med tjänstemän, kan de till exemepl inte hantera sekretessbelagda dokument, vilket juristen menar framgår av ett JO-beslut år 2001: ”Under förutsättning att uppdragstagaren är en fysisk person och knyts till den uppdragsgivande myndigheten på sådant sätt att han eller hon kan sägas delta i myndighetens ’normala’ verksamhet kommer reglerna om sekretess i sekretesslagen att bli direkt tillämpliga.”

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024