Nordea behöver inte ersätta en kund som förlorade 100 000 kronor i ett bedrägeri som skedde via betaltjänsten Swish. Det slår Stockholms tingsrätt fast i en dom.
Enligt Dagens Industri blev kunden, en äldre man i Stockholm, i början av 2023 uppringd av någon som påstod sig vara från ett inkassobolag. Uppringaren påstod att mannen blivit utsatt för en identitetsstöld och ville koppla honom vidare till Nordeas säkerhetsavdelning.
Bedragarna lurade bankkunden att först föra över pengar från sitt sparkonto till sitt personkonto, därefter höja Swishgränsen från 5 000 kr till 100 000 kr och slutligen föra över 100 000 kr via Swish till en okänd person, en så kallad målvakt.
Bankkunden, som företrätts av Konsumentombudsmannen, väckte talan mot Nordea.
Men enligt tingsrätten är banken inte skyldig att ersätta bankkunden eftersom överföringen skett på begäran av konsumenten. Det är först när transaktionen anses vara obehörig som banken ersätter, skriver Dagens Industri. Det slogs fast i en annan dom 2022, men i det fallet hade bedragare kommit över personuppgifter och bank-id-koder för att göra en överföring. I det nu aktuella fallet hade den drabbade själv knappat in sina lösenord.
Tingsrätten anser inte heller att det bevisats att banken agerat oaktsamt och avslår också begäran om skadestånd.