loadingÅrets bil är förbättrad på flera punkter jämfört med den tidigre varianten – något som alltid medför risker gällande pålitligheten, som är av största vikt vid ett rally som Dakar. Man vinner inte mekandes vid en sanddyn. Foto: Cin Cin Movies
Årets bil är förbättrad på flera punkter jämfört med den tidigre varianten – något som alltid medför risker gällande pålitligheten, som är av största vikt vid ett rally som Dakar. Man vinner inte mekandes vid en sanddyn. Foto: Cin Cin Movies
Motorsport

”Ett av de största äventyren”

Pär Edgren

Annie Seel, en av de mest erfarna svenska förarna i Dakar-rallyt, står åter på startlinjen när den 47:e upplagan av en av rallyvärldens dödligaste tävlingar startar den 3 januari. I år deltar hon för tolfte gången och hör därmed till tävlingens ”legendarer”.

Dakar-rallyt 2025 hålls i Saudiarabien för sjätte gången. I år körs det med start den 3 januari i Bisha och mål den 17 januari i Empty Quarter-öknen. De 7 700 kilometrarna som ska avverkas kommer att pressa deltagarna till deras yttersta gränser. Terrängen varierar från sanddyner till steniga dalar, och förarna måste navigera genom svåra förhållanden med hjälp av roadbook och GPS.

– Första veckan kommer att bli brutal och ödesdiger. Redan på etapp två är det en 950 kilometer lång 48-timmars-sträcka och två dagar efter den så ska den så kallade marathonetappen köras. Vi har som taktik att bara försöka överleva första veckan, säger Annie Seel till Epoch Times.

770 mil genom öken och sten

Etapp: datum – start och mål – distans – specialsträcka:

Prolog: 3/1 – Bisha–Bisha – 79 km – 29 km

Ett: 4-5/1 – Bisha–Bisha – 500 km – 412 km

Två: 6/1 – Bisha–Bisha – 1 057 km – 965 km

Tre: 7/1 – Bisha–Al Henakiyah – 845 km – 496 km

Fyra: 8/1 – Al Henakiyah –Alula – 588 km – 415 km

Fem: 9/1 – Alula–Hail – 491 km – 428 km

10/1 Vilodag

Sex: 11/1 – Hail–Al Duwadimi – 829 km – 606 km

Sju: 12/1 – Al Duwadimi–Al Duwadimi – 745 km – 481 km

Åtta: 13/1 – Al Duwadimi –Riyadh – 733 km – 487 km

Nio: 14/1 – Riyadh–Haradh – 589 km – 357 km

Tio: 15/1 – Haradh–Shubaytah – 638 km – 119 km

Elva: 16/1 – Shubaytah – Shubaytah – 506 km – 280 km

Tolv: 17/1 – Shubaytah – Shubaytah – 205 km – 134 km

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÅrets bil är förbättrad på flera punkter jämfört med den tidigre varianten – något som alltid medför risker gällande pålitligheten, som är av största vikt vid ett rally som Dakar. Man vinner inte mekandes vid en sanddyn. Foto: Cin Cin Movies
Årets bil är förbättrad på flera punkter jämfört med den tidigre varianten – något som alltid medför risker gällande pålitligheten, som är av största vikt vid ett rally som Dakar. Man vinner inte mekandes vid en sanddyn. Foto: Cin Cin Movies
Motorsport

”Ett av de största äventyren”

Pär Edgren

Annie Seel, en av de mest erfarna svenska förarna i Dakar-rallyt, står åter på startlinjen när den 47:e upplagan av en av rallyvärldens dödligaste tävlingar startar den 3 januari. I år deltar hon för tolfte gången och hör därmed till tävlingens ”legendarer”.

Dakar-rallyt 2025 hålls i Saudiarabien för sjätte gången. I år körs det med start den 3 januari i Bisha och mål den 17 januari i Empty Quarter-öknen. De 7 700 kilometrarna som ska avverkas kommer att pressa deltagarna till deras yttersta gränser. Terrängen varierar från sanddyner till steniga dalar, och förarna måste navigera genom svåra förhållanden med hjälp av roadbook och GPS.

– Första veckan kommer att bli brutal och ödesdiger. Redan på etapp två är det en 950 kilometer lång 48-timmars-sträcka och två dagar efter den så ska den så kallade marathonetappen köras. Vi har som taktik att bara försöka överleva första veckan, säger Annie Seel till Epoch Times.

770 mil genom öken och sten

Etapp: datum – start och mål – distans – specialsträcka:

Prolog: 3/1 – Bisha–Bisha – 79 km – 29 km

Ett: 4-5/1 – Bisha–Bisha – 500 km – 412 km

Två: 6/1 – Bisha–Bisha – 1 057 km – 965 km

Tre: 7/1 – Bisha–Al Henakiyah – 845 km – 496 km

Fyra: 8/1 – Al Henakiyah –Alula – 588 km – 415 km

Fem: 9/1 – Alula–Hail – 491 km – 428 km

10/1 Vilodag

Sex: 11/1 – Hail–Al Duwadimi – 829 km – 606 km

Sju: 12/1 – Al Duwadimi–Al Duwadimi – 745 km – 481 km

Åtta: 13/1 – Al Duwadimi –Riyadh – 733 km – 487 km

Nio: 14/1 – Riyadh–Haradh – 589 km – 357 km

Tio: 15/1 – Haradh–Shubaytah – 638 km – 119 km

Elva: 16/1 – Shubaytah – Shubaytah – 506 km – 280 km

Tolv: 17/1 – Shubaytah – Shubaytah – 205 km – 134 km

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025