En överkapacitet på batterimarknaden gör att konkurrensen hårdnat. Men att Northvolt drar ner just nu innebär inte att företaget är uträknat, enligt fordonsanalytiker Hampus Engellau.
Batterifabriken Northvolt i Skellefteå lägger tillverkningen av så kallat katodmaterial – en viktig del av batteritillverkningen – i malpåse. Materialet finns att köpa på annat håll, bland annat från Kina som är störst inom både elbilar och batteritillverkning i världen.
"Överkapacitet råder"
– Om man tittar generellt på batterimarknaden kan man säga att de planer som finns på att sätta upp kapacitet vilt överstiger efterfrågan, det råder överkapacitet. Det gör att det också är ganska hård konkurrens, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
Bland annat har BMW dragit sig ur ett större engagemang med Northvolt, vilket påverkar Skellefteåfabriken.
Samtidigt har hela västvärlden blivit observant på beroendet av Kina och kinesiska komponenter i biltillverkningen. Både Europa och USA vill ha en egen batteriindustri, påpekar han.
"För ambitiösa planer"
Men att den kapacitet som följer på planerna att bygga batterifabriker vida överskrider efterfrågan de kommande tio åren, behöver inte betyda att inte Northvolt framöver kan vara konkurrenskraftigt och framgångsrikt. Många av planerna kanske till exempel inte blir av.
– Jag tror att Northvolts problem är lite grann att man kanske haft lite för ambitiösa planer, att man kanske velat ta för många stora steg samtidigt.
Samtidigt har elbilsförsäljningen bromsat in.
– Nästan alla elbilsförsäljare som haft mål för hur många bilar de ska sälja 2025 eller 2030 har backat från det, på grund av att efterfrågan hos konsumenterna inte funnits där, säger Hampus Engellau.