loadingDen amerikanska e-handelsjätten Amazon vill konkurrera med kinesiska lågprissajter. Bilden visar en packstation i ett lager i Werne i Tyskland. Foto: Ina Fassbender
Den amerikanska e-handelsjätten Amazon vill konkurrera med kinesiska lågprissajter. Bilden visar en packstation i ett lager i Werne i Tyskland. Foto: Ina Fassbender
Ekonomi & Näringsliv

Amazon tar upp kampen mot Shein och Temu

Panos Mourdoukoutas

E-handelsjätten Amazon försöker konkurrera med de kinesiska lågprissajterna Shein och Temu med deras egna medel. Nyligen lanserades Amazon-Haul, en lågprisbutik på nätet som säljer varor för 20 dollar, alltså runt 200 kronor eller mindre. Det mesta kostar under 10 dollar, eller mindre än en hundralapp.

På sin nya webbplats skriver Amazon att man ”alltid har strävat efter att ge kunderna största möjliga urval, låga priser, en bekväm shoppingupplevelse och erbjuder över 300 miljoner produkter i 35 kategorier.

E-handelsjättens intåg på lågprismarknaden med ”galet låga priser” kommer samtidigt som det har blossat upp ett priskrig på nätet som drar ner intäkterna. Den 21 november rapporterade Temus moderbolag PDD Holdings att försäljningen och vins­terna har minskat under det tredje kvartalet.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen amerikanska e-handelsjätten Amazon vill konkurrera med kinesiska lågprissajter. Bilden visar en packstation i ett lager i Werne i Tyskland. Foto: Ina Fassbender
Den amerikanska e-handelsjätten Amazon vill konkurrera med kinesiska lågprissajter. Bilden visar en packstation i ett lager i Werne i Tyskland. Foto: Ina Fassbender
Ekonomi & Näringsliv

Amazon tar upp kampen mot Shein och Temu

Panos Mourdoukoutas

E-handelsjätten Amazon försöker konkurrera med de kinesiska lågprissajterna Shein och Temu med deras egna medel. Nyligen lanserades Amazon-Haul, en lågprisbutik på nätet som säljer varor för 20 dollar, alltså runt 200 kronor eller mindre. Det mesta kostar under 10 dollar, eller mindre än en hundralapp.

På sin nya webbplats skriver Amazon att man ”alltid har strävat efter att ge kunderna största möjliga urval, låga priser, en bekväm shoppingupplevelse och erbjuder över 300 miljoner produkter i 35 kategorier.

E-handelsjättens intåg på lågprismarknaden med ”galet låga priser” kommer samtidigt som det har blossat upp ett priskrig på nätet som drar ner intäkterna. Den 21 november rapporterade Temus moderbolag PDD Holdings att försäljningen och vins­terna har minskat under det tredje kvartalet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024