Sedan premiären i maj 2022 har över två miljoner besökare vallfärdat till den specialbyggda arenan i Queen Elizabeth Olympic Park i London för att se den påkostade hologramshowen "Abba voyage". Det betyder ett tillskott på 1,4 miljarder pund, motsvarande 19,5 miljarder kronor, till den brittiska ekonomin.
Enligt en rapport från konsultföretaget Sound Diplomacy, som citeras av NME, är 31 procent av dem som sett showen hemmahörande utanför Storbritannien. Besökarna spenderade i genomsnitt 220 pund per dag i London, förutom kostnaden för biljetten till den virtuella föreställningen.
Störst har uppsvinget varit för restauranger, pubar och butiker i de lokala stadsdelarna Newham, Hackney, Tower Hamlets och Waltham Forest.
Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att "Abba voyage" varit en fenomenal framgångssaga, som "stärkt stadens ekonomi med mer än 1 miljard pund och återigen visat varför vår huvudstad är en internationell ledare för musik och kultur".
Under fjolåret såg totalt 1 097 597 personer showen, vilket ger en beläggningsgrad på 97,8 procent. Intäkterna från biljettförsäljningen landande på 103,7 miljoner pund, cirka 1,5 miljarder kronor, vilket gav en vinst före skatt på 6,1 miljoner pund, motsvarande drygt 84 miljoner kronor.
"Abba voyage", där avatarerna backas upp av ett tiomanna liveband, hyllades nästintill unisont av brittisk press vid premiären. "En häpnadsväckande hyllning till den bästa popmusiken som någonsin har gjorts", skrev The Telegraph.