loadingI showen "Abba voyage" uppträder gruppen i form av hologram – eller "abbatarer" – och kompas av ett liveband i en specialbyggd arena i östra London. Pressbild. Foto: Abba voyage
I showen "Abba voyage" uppträder gruppen i form av hologram – eller "abbatarer" – och kompas av ett liveband i en specialbyggd arena i östra London. Pressbild. Foto: Abba voyage
Nöje

Abba-show boostar Storbritanniens ekonomi

TT

Sedan premiären i maj 2022 har över två miljoner besökare vallfärdat till den specialbyggda arenan i Queen Elizabeth Olympic Park i London för att se den påkostade hologramshowen "Abba voyage". Det betyder ett tillskott på 1,4 miljarder pund, motsvarande 19,5 miljarder kronor, till den brittiska ekonomin.

Enligt en rapport från konsultföretaget Sound Diplomacy, som citeras av NME, är 31 procent av dem som sett showen hemmahörande utanför Storbritannien. Besökarna spenderade i genomsnitt 220 pund per dag i London, förutom kostnaden för biljetten till den virtuella föreställningen.

Störst har uppsvinget varit för restauranger, pubar och butiker i de lokala stadsdelarna Newham, Hackney, Tower Hamlets och Waltham Forest.

Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att "Abba voyage" varit en fenomenal framgångssaga, som "stärkt stadens ekonomi med mer än 1 miljard pund och återigen visat varför vår huvudstad är en internationell ledare för musik och kultur".

Under fjolåret såg totalt 1 097 597 personer showen, vilket ger en beläggningsgrad på 97,8 procent. Intäkterna från biljettförsäljningen landande på 103,7 miljoner pund, cirka 1,5 miljarder kronor, vilket gav en vinst före skatt på 6,1 miljoner pund, motsvarande drygt 84 miljoner kronor.

"Abba voyage", där avatarerna backas upp av ett tiomanna liveband, hyllades nästintill unisont av brittisk press vid premiären. "En häpnadsväckande hyllning till den bästa popmusiken som någonsin har gjorts", skrev The Telegraph.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI showen "Abba voyage" uppträder gruppen i form av hologram – eller "abbatarer" – och kompas av ett liveband i en specialbyggd arena i östra London. Pressbild. Foto: Abba voyage
I showen "Abba voyage" uppträder gruppen i form av hologram – eller "abbatarer" – och kompas av ett liveband i en specialbyggd arena i östra London. Pressbild. Foto: Abba voyage
Nöje

Abba-show boostar Storbritanniens ekonomi

TT

Sedan premiären i maj 2022 har över två miljoner besökare vallfärdat till den specialbyggda arenan i Queen Elizabeth Olympic Park i London för att se den påkostade hologramshowen "Abba voyage". Det betyder ett tillskott på 1,4 miljarder pund, motsvarande 19,5 miljarder kronor, till den brittiska ekonomin.

Enligt en rapport från konsultföretaget Sound Diplomacy, som citeras av NME, är 31 procent av dem som sett showen hemmahörande utanför Storbritannien. Besökarna spenderade i genomsnitt 220 pund per dag i London, förutom kostnaden för biljetten till den virtuella föreställningen.

Störst har uppsvinget varit för restauranger, pubar och butiker i de lokala stadsdelarna Newham, Hackney, Tower Hamlets och Waltham Forest.

Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att "Abba voyage" varit en fenomenal framgångssaga, som "stärkt stadens ekonomi med mer än 1 miljard pund och återigen visat varför vår huvudstad är en internationell ledare för musik och kultur".

Under fjolåret såg totalt 1 097 597 personer showen, vilket ger en beläggningsgrad på 97,8 procent. Intäkterna från biljettförsäljningen landande på 103,7 miljoner pund, cirka 1,5 miljarder kronor, vilket gav en vinst före skatt på 6,1 miljoner pund, motsvarande drygt 84 miljoner kronor.

"Abba voyage", där avatarerna backas upp av ett tiomanna liveband, hyllades nästintill unisont av brittisk press vid premiären. "En häpnadsväckande hyllning till den bästa popmusiken som någonsin har gjorts", skrev The Telegraph.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025