loadingDen södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Den skulle tas i drift 2015, men enligt det senaste beskedet sker det inte förrän i slutet av mars nästa år. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Den södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Den skulle tas i drift 2015, men enligt det senaste beskedet sker det inte förrän i slutet av mars nästa år. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Ygeman vill granska Sydvästlänken

TT

Invigningen av Sydvästlänken skjuts upp ytterligare. Nu vill energiminister Anders Ygeman (S) granska Svenska kraftnäts mångmiljardsatsning. Enligt ursprungsplanen skulle den ha tagits i drift 2015.

– Vi måste granska vad som gått snett, säger han till Sydsvenskan.

Sydvästlänken kan beskrivas som en ny, stor motorväg för el, som börjar i Närke och slutar i Skåne. När den fungerar i sin helhet minskar risken för extrema pristoppar i elpriset i Sydsverige.

Men gång på gång har invigningen skjutits upp. Enligt Svenska kraftnät siktar man nu på den 31 mars 2021.

"Med enbart ett mindre antal åtgärder som återstår att hantera i kontrollutrustningens mjukvara är känslan att vi nu är nära att kunna ta förbindelsen i drift", säger Svenska kraftnäts projektledare Sverker Ekehage i ett pressmeddelande.

Anders Ygeman anser att förseningarna måste utredas för att lärdomar ska kunna dras inför den fortsatta nätutbyggnaden.

– Vi vet att det varit ett antal fel under vägen, med skarvarna och nu med mjukvaran. Men vi måste veta var felet ligger, om det ligger hos beställaren, hos leverantören eller någon annanstans, säger han till tidningen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Den skulle tas i drift 2015, men enligt det senaste beskedet sker det inte förrän i slutet av mars nästa år. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Den södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Den skulle tas i drift 2015, men enligt det senaste beskedet sker det inte förrän i slutet av mars nästa år. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Ygeman vill granska Sydvästlänken

TT

Invigningen av Sydvästlänken skjuts upp ytterligare. Nu vill energiminister Anders Ygeman (S) granska Svenska kraftnäts mångmiljardsatsning. Enligt ursprungsplanen skulle den ha tagits i drift 2015.

– Vi måste granska vad som gått snett, säger han till Sydsvenskan.

Sydvästlänken kan beskrivas som en ny, stor motorväg för el, som börjar i Närke och slutar i Skåne. När den fungerar i sin helhet minskar risken för extrema pristoppar i elpriset i Sydsverige.

Men gång på gång har invigningen skjutits upp. Enligt Svenska kraftnät siktar man nu på den 31 mars 2021.

"Med enbart ett mindre antal åtgärder som återstår att hantera i kontrollutrustningens mjukvara är känslan att vi nu är nära att kunna ta förbindelsen i drift", säger Svenska kraftnäts projektledare Sverker Ekehage i ett pressmeddelande.

Anders Ygeman anser att förseningarna måste utredas för att lärdomar ska kunna dras inför den fortsatta nätutbyggnaden.

– Vi vet att det varit ett antal fel under vägen, med skarvarna och nu med mjukvaran. Men vi måste veta var felet ligger, om det ligger hos beställaren, hos leverantören eller någon annanstans, säger han till tidningen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024