2015 gick arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) ut med att regeringen skulle avsätta 20 miljoner till en webbtjänst som skulle göra det lättare för asylsökande att få jobb. Efter tre år har satsningen kostat 90 miljoner kronor och arbetsförmedlingen har ännu inte nått målet för antalet användare, rapporterar SVT.
När asylkrisen drabbade Sverige 2015 blev väntetiderna hos Migrationsverket långa. För att så fort som möjligt hjälpa de asylsökande att komma i arbete fick Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram en webbtjänst, som fick namnet Jobskills. Där kunde de asylsökande skriva in sina kompetenser på sitt eget språk.
– Jag hade hoppats att det skulle gå ännu fortare. Men när man gör något helt nytt, då får man dra lärdomar under resans gång, säger Ylva Johansson, till SVT.
Orsaken till att det har gått åt så mycket pengar är att Arbetsförmedlingen fick anställa 100 personer som skulle hitta asylsökande och få dem att skriva in sig i Jobskills. Målet var 25 000 personer men hittills har cirka 14 000 skrivit in sig.
Gunilla Dyrhage, avdelningschef på Arbetsförmedlingen, konstaterar att man inte har ”nått målsättningarna i antalet registrerade kunder”.
Satsningen med Jobskills har väckt kritik både från myndigheter som jobbar med integration och nyanlända. Webbtjänsten har heller inte möjliggjort att så värst många har hittat ett jobb. Det finns fortfarande heller knappt några arbetsgivare med konton i tjänsten. Men Arbetsförmedlingen har nu börjat att lansera Jobskills mot arbetsgivarna.
Regeringen har anslagit ytterligare 55 miljoner för tjänsten under 2018.