loading



Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Inrikes

Webbtjänst för asylsökande blev en dyr nota

Epoch Times

2015 gick arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) ut med att regeringen skulle avsätta 20 miljoner till en webbtjänst som skulle göra det lättare för asylsökande att få jobb. Efter tre år har satsningen kostat 90 miljoner kronor och arbetsförmedlingen har ännu inte nått målet för antalet användare, rapporterar SVT.

När asylkrisen drabbade Sverige 2015 blev väntetiderna hos Migrationsverket långa. För att så fort som möjligt hjälpa de asylsökande att komma i arbete fick Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram en webbtjänst, som fick namnet Jobskills. Där kunde de asylsökande skriva in sina kompetenser på sitt eget språk.

– Jag hade hoppats att det skulle gå ännu fortare. Men när man gör något helt nytt, då får man dra lärdomar under resans gång, säger Ylva Johansson, till SVT.

Orsaken till att det har gått åt så mycket pengar är att Arbetsförmedlingen fick anställa 100 personer som skulle hitta asylsökande och få dem att skriva in sig i Jobskills. Målet var 25 000 personer men hittills har cirka 14 000 skrivit in sig.

Gunilla Dyrhage, avdelningschef på Arbetsförmedlingen, konstaterar att man inte har ”nått målsättningarna i antalet registrerade kunder”.

Satsningen med Jobskills har väckt kritik både från myndigheter som jobbar med integration och nyanlända. Webbtjänsten har heller inte möjliggjort att så värst många har hittat ett jobb. Det finns fortfarande heller knappt några arbetsgivare med konton i tjänsten. Men Arbetsförmedlingen har nu börjat att lansera Jobskills mot arbetsgivarna.

Regeringen har anslagit ytterligare 55 miljoner för tjänsten under 2018.

Foto: Skärmdump

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading



Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Inrikes

Webbtjänst för asylsökande blev en dyr nota

Epoch Times

2015 gick arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) ut med att regeringen skulle avsätta 20 miljoner till en webbtjänst som skulle göra det lättare för asylsökande att få jobb. Efter tre år har satsningen kostat 90 miljoner kronor och arbetsförmedlingen har ännu inte nått målet för antalet användare, rapporterar SVT.

När asylkrisen drabbade Sverige 2015 blev väntetiderna hos Migrationsverket långa. För att så fort som möjligt hjälpa de asylsökande att komma i arbete fick Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram en webbtjänst, som fick namnet Jobskills. Där kunde de asylsökande skriva in sina kompetenser på sitt eget språk.

– Jag hade hoppats att det skulle gå ännu fortare. Men när man gör något helt nytt, då får man dra lärdomar under resans gång, säger Ylva Johansson, till SVT.

Orsaken till att det har gått åt så mycket pengar är att Arbetsförmedlingen fick anställa 100 personer som skulle hitta asylsökande och få dem att skriva in sig i Jobskills. Målet var 25 000 personer men hittills har cirka 14 000 skrivit in sig.

Gunilla Dyrhage, avdelningschef på Arbetsförmedlingen, konstaterar att man inte har ”nått målsättningarna i antalet registrerade kunder”.

Satsningen med Jobskills har väckt kritik både från myndigheter som jobbar med integration och nyanlända. Webbtjänsten har heller inte möjliggjort att så värst många har hittat ett jobb. Det finns fortfarande heller knappt några arbetsgivare med konton i tjänsten. Men Arbetsförmedlingen har nu börjat att lansera Jobskills mot arbetsgivarna.

Regeringen har anslagit ytterligare 55 miljoner för tjänsten under 2018.

Foto: Skärmdump

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024