Argentina har valt en ny president, Javier Milei. Han vann bland annat för att många ville rösta bort de politiker som är ansvariga för dagens tuffa ekonomiska situation. Men journalisterna blev förvånade, de har beskrivit Milei som en halvtokig kandidat. Journalisterna torde ha haft en egen politisk agenda, skriver Inger Enqvist som befann sig i Argentina under valet.
Den 19 januari valde Argentina en ny president, Javier Milei. Valet är intressant ur många aspekter och man kan lägga märke till att en enig journalistkår hade hållit fram den andre kandidaten. Att det talas om en ”överraskning” pekar på en politisering av medierna.
Argentina befinner sig i ett svårt läge och man måste börja med lite historia. Sedan 1940-talet är peronismen den stora ideologin, ungefär som socialdemokratin i Sverige. Peronistpartiet är ett svårdefinierat parti men framställer sig alltid som att det står på de svagas sida samtidigt som dess politik kraftigt har ökat fattigdomen. Argentina borde vara rikt och var också ett av världens rikaste länder i början av 1900-talet. Landets rikedom baseras framför allt på säd, kött och hudar. På senare tid är den stora exportprodukten soja som säljs till Kina. Argentina har dessutom oljefyndigheter och är en turistmagnet.