loadingContainerhamnen i staden Durban. Sydafrikanska hamnar lider svårt av årtionden av korruption, vanskötsel och eftersatt utveckling. Foto: Jean Liou/AFp via Getty Images
Containerhamnen i staden Durban. Sydafrikanska hamnar lider svårt av årtionden av korruption, vanskötsel och eftersatt utveckling. Foto: Jean Liou/AFp via Getty Images
Utrikes

Vanskötta sydafrikanska hamnar kan inte hantera extratrafiken

Darren Taylor

Angreppen på kommersiella fartyg i Röda havet har lett till att fler leveranser går runt Afrikas sydspets. Men hamnarna på östkusten är för små för att klara ökningen, vilket sätter hårt tryck på Sydafrikas hamnar.

Över 20 000 skepp färdas genom Suezkanalen årligen, vilket gör det till en av världens viktigaste sjöfartsleder. Framför allt gäller det fossila bränslen från Mellanöstern och varor som fraktas mellan Asien och Europa. Efter att Huthirebellerna i Jemen börjat beskjuta handelsfartyg som man menar har kopplingar till Israel, till stöd för Hamas i det pågående kriget, har den här handeln störts, och stora företag börjat skicka trafiken runt Afrikas sydspets, Godahoppsudden, i stället. Detta leder till både stigande oljepriser och ansträngda leveranskedjor.

– Hittills har 364 skepp getts en ny rutt. Om den här krisen i Röda havet fortsätter kommer konsumenterna definitivt att få betala mer för importerade varor, säger Noam Raydan på den amerikanska tankesmedjan The Washington Institute for Near East Policy.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingContainerhamnen i staden Durban. Sydafrikanska hamnar lider svårt av årtionden av korruption, vanskötsel och eftersatt utveckling. Foto: Jean Liou/AFp via Getty Images
Containerhamnen i staden Durban. Sydafrikanska hamnar lider svårt av årtionden av korruption, vanskötsel och eftersatt utveckling. Foto: Jean Liou/AFp via Getty Images
Utrikes

Vanskötta sydafrikanska hamnar kan inte hantera extratrafiken

Darren Taylor

Angreppen på kommersiella fartyg i Röda havet har lett till att fler leveranser går runt Afrikas sydspets. Men hamnarna på östkusten är för små för att klara ökningen, vilket sätter hårt tryck på Sydafrikas hamnar.

Över 20 000 skepp färdas genom Suezkanalen årligen, vilket gör det till en av världens viktigaste sjöfartsleder. Framför allt gäller det fossila bränslen från Mellanöstern och varor som fraktas mellan Asien och Europa. Efter att Huthirebellerna i Jemen börjat beskjuta handelsfartyg som man menar har kopplingar till Israel, till stöd för Hamas i det pågående kriget, har den här handeln störts, och stora företag börjat skicka trafiken runt Afrikas sydspets, Godahoppsudden, i stället. Detta leder till både stigande oljepriser och ansträngda leveranskedjor.

– Hittills har 364 skepp getts en ny rutt. Om den här krisen i Röda havet fortsätter kommer konsumenterna definitivt att få betala mer för importerade varor, säger Noam Raydan på den amerikanska tankesmedjan The Washington Institute for Near East Policy.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024