Angreppen på kommersiella fartyg i Röda havet har lett till att fler leveranser går runt Afrikas sydspets. Men hamnarna på östkusten är för små för att klara ökningen, vilket sätter hårt tryck på Sydafrikas hamnar.
Över 20 000 skepp färdas genom Suezkanalen årligen, vilket gör det till en av världens viktigaste sjöfartsleder. Framför allt gäller det fossila bränslen från Mellanöstern och varor som fraktas mellan Asien och Europa. Efter att Huthirebellerna i Jemen börjat beskjuta handelsfartyg som man menar har kopplingar till Israel, till stöd för Hamas i det pågående kriget, har den här handeln störts, och stora företag börjat skicka trafiken runt Afrikas sydspets, Godahoppsudden, i stället. Detta leder till både stigande oljepriser och ansträngda leveranskedjor.
– Hittills har 364 skepp getts en ny rutt. Om den här krisen i Röda havet fortsätter kommer konsumenterna definitivt att få betala mer för importerade varor, säger Noam Raydan på den amerikanska tankesmedjan The Washington Institute for Near East Policy.