loading
Trots dieselskandalen kunde Jürgen Stackmann, VW:s försäljnings- och marknadsdirektör, redovisa försäljningsrekord 2016. Arkivbild. Foto: Christophe Ena
Trots dieselskandalen kunde Jürgen Stackmann, VW:s försäljnings- och marknadsdirektör, redovisa försäljningsrekord 2016. Arkivbild. Foto: Christophe Ena
Ekonomi & Näringsliv

VW räddas av trogna kunder

Epoch Times

När dieselskandalen slog till med full kraft mot Volkswagen hösten 2015 var det många som räknade med att bolaget skulle tappa kunder.

Men det blev faktiskt tvärtom. VW slog försäljningsrekord på många stora marknader förra året.

VW har så här långt budgeterat 60 miljarder euro för att täcka alla kostnader som uppkommit och som fortfarande dyker upp efter "dieselgate".

Många arga och besvikna VW-ägare trädde fram under hösten 2015 och på de flesta håll trodde nog folk att även bolagets försäljning skulle drabbas.

Men när 2016 var slut kunde Jürgen Stackmann, bolagets försäljnings- och marknadsdirektör, räkna hem en global tillväxt på 3 procent, rekord i Europa och dubbelsiffrig tillväxt i USA där skandalen avslöjades.

- Volkswagen har ett extremt starkt stöd av kunderna och det var nog många utanför bolaget som överraskades förra året. Kunderna ville förstås veta om vi hade tekniska lösningar på problemen och det har vi kunnat leverera. Så här långt har 3,4 miljoner av 5,8 miljoner bilar från Volkswagen åtgärdats och varje vecka är 150 000 av våra kunders bilar på verkstad.

- Men historien är inte över och den handlar inte bara om teknik. Våra kunder vill se att vi tar frågan om hållbarhet på allvar, säger Stackmann till TT på bilmässan i Geneve.

(Geneve TT:s utsände)

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Trots dieselskandalen kunde Jürgen Stackmann, VW:s försäljnings- och marknadsdirektör, redovisa försäljningsrekord 2016. Arkivbild. Foto: Christophe Ena
Trots dieselskandalen kunde Jürgen Stackmann, VW:s försäljnings- och marknadsdirektör, redovisa försäljningsrekord 2016. Arkivbild. Foto: Christophe Ena
Ekonomi & Näringsliv

VW räddas av trogna kunder

Epoch Times

När dieselskandalen slog till med full kraft mot Volkswagen hösten 2015 var det många som räknade med att bolaget skulle tappa kunder.

Men det blev faktiskt tvärtom. VW slog försäljningsrekord på många stora marknader förra året.

VW har så här långt budgeterat 60 miljarder euro för att täcka alla kostnader som uppkommit och som fortfarande dyker upp efter "dieselgate".

Många arga och besvikna VW-ägare trädde fram under hösten 2015 och på de flesta håll trodde nog folk att även bolagets försäljning skulle drabbas.

Men när 2016 var slut kunde Jürgen Stackmann, bolagets försäljnings- och marknadsdirektör, räkna hem en global tillväxt på 3 procent, rekord i Europa och dubbelsiffrig tillväxt i USA där skandalen avslöjades.

- Volkswagen har ett extremt starkt stöd av kunderna och det var nog många utanför bolaget som överraskades förra året. Kunderna ville förstås veta om vi hade tekniska lösningar på problemen och det har vi kunnat leverera. Så här långt har 3,4 miljoner av 5,8 miljoner bilar från Volkswagen åtgärdats och varje vecka är 150 000 av våra kunders bilar på verkstad.

- Men historien är inte över och den handlar inte bara om teknik. Våra kunder vill se att vi tar frågan om hållbarhet på allvar, säger Stackmann till TT på bilmässan i Geneve.

(Geneve TT:s utsände)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024