Ordkriget om räddningsfartyget Ocean Viking har lett till att Frankrike inför passkontroller mot Italien – ett svar Rom protesterar mot.
Köerna växte sig på söndagen långa i Ventimiglia.
En uppblossande diplomatisk dispyt mellan Frankrike och Italien om migranter har fått fransmännen att införa passkontroller vid gränsen mot sin sydöstra granne, och på den italienska sidan märktes det omedelbart med stillastående trafik utanför den italienska gränsstaden vid Medelhavet.
Och de migranter som inte kom till Menton på den franska sidan gränsen, eller inte ens försökte ta sig förbi passkontrollerna, stannade kvar i Italien och byggde tillfälliga boenden under en motorvägsviadukt.
Frankrike har skickat 500 personer för att förstärka gränsen och såväl bilar som tåg bevakas – och det noga. I stort sett varje bil stoppades på söndagen, bakluckor kontrollerades och lastbilars släp öppnades, rapporterar AP.
Agerandet kommer efter veckor av ordkrig mellan länderna, som trappats upp i och med räddningsfartyget Ocean Vikings öde.
Räddningsfartyget, med drygt 230 migranter ombord, fick i torsdags lägga till i hamnen i Toulon. Fartyget har sedan dess lämnat Toulon, medan flyktingarna ombord har förts till läger i Frankrike. Beslutet, som fattats under ledning av den franska premiärministern Élisabeth Borne, kom efter att fartyget nekats hamntillträde i Italien.
Som svar på Italiens agerande har Frankrike dragit sig ur ett solidaritetsprogram där landet gått med på att ta emot 3 000 migranter från Italien. Därmed kallar den franska regeringens talesperson Olivier Véran Italien "förlorare" i dispyten.
"Aggressivt" och "oproportionerligt" svarade Italien och fick stöd av Grekland, Malta och Cypern.
I ett gemensamt utspel kräver de fyra länderna att EU:s regler om första ankomstland måste ändras. De kritiserar samtidigt hjälporganisationer och deras fartyg som räddar migranter på Medelhavet.
De fyra uttrycker vidare en "besvikelse" över att tidigare överenskommelser om att andra länder inom EU ska ta emot migranter som kommit till första ankomstländer går för långsamt och att de får ta för stor del av bördan av "hanteringen av migrationen över Medelhavet vad gäller internationella åtaganden och EU-regler".