loading
Amazons centrallager i Europa finns i Tyskland. Huruvida Amazon etablerar ett lager i Sverige är oklart. Foto: Martin Meissner/AP/TT-arkivbild
Amazons centrallager i Europa finns i Tyskland. Huruvida Amazon etablerar ett lager i Sverige är oklart. Foto: Martin Meissner/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Uppgifter: Amazon lanseras i Sverige

TT

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon kan vara på väg att lanseras i Sverige, rapporterar Dagens Nyheter.

– Vi tror att etableringen sker till hösten, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research till TT.

I flera år har det spekulerats att världens största e-handelsföretag är på väg att ta sig in på den svenska marknaden.

Enligt Svensk handels analysföretag HUI Research är Amazon här till hösten.

– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt. Hundra procent säkra kan vi inte vara. De gör etableringen i sin takt, säger Emma Hernell.

Plattformen är känd för snabba leveranser, ett globalt utbud och enkla prisjämförelser med pressade priser till följd. Men vilken strategi Amazon har i kikaren för Sverige är oklart, poängterar Hernell.

– Vi tror att de kommer att fortsätta att leverera från sitt centrallager i Tyskland. Det betyder att man inte lanserar hela sitt paket, med snabba leveranser. Man kanske också börjar med ett litet lager i Sverige.

Black friday?

HUI tror att Amazon lanserar till Black Friday i slutet av november, den dag som de senaste åren fungerat som startskottet för julhandeln.

– Det baserar vi på hur de agerat på andra marknader där de öppnat upp, säger Hernell.

Till DN bekräftar även detaljhandelskonsulten Markus Varsikko, som arbetar med att hjälpa nordiska företag att sälja via Amazon, att en etablering kan ske till hösten. Kanske redan i september eller oktober.

– Det är bara Amazon som vet med säkerhet men det är miljontals detaljer som ska fungera vid en lansering, inte ens Amazon skulle ta risken att lansera under Black Friday när trycket är så stort, säger han till tidningen.

Pressade priser

Vid en lansering kan konsumenterna räkna med pressade priser, tror Hernell.

– Där Amazon har etablerat sig har de bidragit till att skapa en vana att handla digitalt. En etablering kommer att öka digitaliseringen, skärpa konkurrensen och pressa priserna nedåt.

Vissa branscher påverkas mer än andra.

– Elektronik och prylar där det är viktigt för konsumenter med prisjämförelser kommer att påverkas mer än till exempel modehandeln. Amazon har än så länge inte lyckats sälja med inspiration som modehandeln kräver.

Konkurser kan vänta

TT: Kommer svenska företag gå under i konkurrensen?

– En del aktörer kommer att få lämna marknaden. Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform.

Amazons affär bygger på stora flöden av konsumenter, med låga marginaler och stora volymer.

– Det har gjort dem ledande på den amerikanska marknaden där de står för en stor andel av tillväxten i den digitala handeln.

Men det finns också utmaningar för en jätte som Amazon i Sverige, tror Hernell.

– Vi har en svår logistiksituation, med ett glest befolkat och avlångt land. Att leverera från centrallagret i Tyskland till Norrland går kanske inte jättesnabbt.

Amazon varken bekräftar eller förnekar planer på en lansering i Sverige.

”Tyvärr kan vi inte kommentera rykten och spekulationer”, skriver Bruce McLachlan vid Amazons presstjänst till DN.

(Jonas Grönvik/TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Amazons centrallager i Europa finns i Tyskland. Huruvida Amazon etablerar ett lager i Sverige är oklart. Foto: Martin Meissner/AP/TT-arkivbild
Amazons centrallager i Europa finns i Tyskland. Huruvida Amazon etablerar ett lager i Sverige är oklart. Foto: Martin Meissner/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Uppgifter: Amazon lanseras i Sverige

TT

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon kan vara på väg att lanseras i Sverige, rapporterar Dagens Nyheter.

– Vi tror att etableringen sker till hösten, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research till TT.

I flera år har det spekulerats att världens största e-handelsföretag är på väg att ta sig in på den svenska marknaden.

Enligt Svensk handels analysföretag HUI Research är Amazon här till hösten.

– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt. Hundra procent säkra kan vi inte vara. De gör etableringen i sin takt, säger Emma Hernell.

Plattformen är känd för snabba leveranser, ett globalt utbud och enkla prisjämförelser med pressade priser till följd. Men vilken strategi Amazon har i kikaren för Sverige är oklart, poängterar Hernell.

– Vi tror att de kommer att fortsätta att leverera från sitt centrallager i Tyskland. Det betyder att man inte lanserar hela sitt paket, med snabba leveranser. Man kanske också börjar med ett litet lager i Sverige.

Black friday?

HUI tror att Amazon lanserar till Black Friday i slutet av november, den dag som de senaste åren fungerat som startskottet för julhandeln.

– Det baserar vi på hur de agerat på andra marknader där de öppnat upp, säger Hernell.

Till DN bekräftar även detaljhandelskonsulten Markus Varsikko, som arbetar med att hjälpa nordiska företag att sälja via Amazon, att en etablering kan ske till hösten. Kanske redan i september eller oktober.

– Det är bara Amazon som vet med säkerhet men det är miljontals detaljer som ska fungera vid en lansering, inte ens Amazon skulle ta risken att lansera under Black Friday när trycket är så stort, säger han till tidningen.

Pressade priser

Vid en lansering kan konsumenterna räkna med pressade priser, tror Hernell.

– Där Amazon har etablerat sig har de bidragit till att skapa en vana att handla digitalt. En etablering kommer att öka digitaliseringen, skärpa konkurrensen och pressa priserna nedåt.

Vissa branscher påverkas mer än andra.

– Elektronik och prylar där det är viktigt för konsumenter med prisjämförelser kommer att påverkas mer än till exempel modehandeln. Amazon har än så länge inte lyckats sälja med inspiration som modehandeln kräver.

Konkurser kan vänta

TT: Kommer svenska företag gå under i konkurrensen?

– En del aktörer kommer att få lämna marknaden. Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform.

Amazons affär bygger på stora flöden av konsumenter, med låga marginaler och stora volymer.

– Det har gjort dem ledande på den amerikanska marknaden där de står för en stor andel av tillväxten i den digitala handeln.

Men det finns också utmaningar för en jätte som Amazon i Sverige, tror Hernell.

– Vi har en svår logistiksituation, med ett glest befolkat och avlångt land. Att leverera från centrallagret i Tyskland till Norrland går kanske inte jättesnabbt.

Amazon varken bekräftar eller förnekar planer på en lansering i Sverige.

”Tyvärr kan vi inte kommentera rykten och spekulationer”, skriver Bruce McLachlan vid Amazons presstjänst till DN.

(Jonas Grönvik/TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024