loading

Kakor och bakverk lockar under pandemin. Foto: Lisa Redfern/Pixabay
Kakor och bakverk lockar under pandemin. Foto: Lisa Redfern/Pixabay
Inrikes

Undersökning: Vi äter mer godis och skräpmat under pandemin

Lotta Svedin

En färsk undersökning visar att drygt en tredjedel av svenskarna äter mer av olika slags skräpmatsprodukter sedan covid-19-pandemin bröt ut. Och det är framförallt yngre som uppger att de äter mer näringsfattiga livsmedel nu. Det skriver WW Viktväktarna i ett pressmeddelande.

En undersökning som Sifo gjort på uppdrag av WW Viktväktarna, visar att 36 procent av svenskarna äter mer skräpmat sedan pandemin bröt ut. 14 procent uppger att de äter mer godis, kakor och bakverk nu. Nästan lika många, 13 procent, äter mer chips och snacks. Tolv procent uppger att de äter mer snabbmat som pizza och hamburgare. 

Enligt undersökningen är det framförallt kvinnor som uppger att de äter mer kakor och bakverk nu medan männen främst har ökat intaget av chips och snacks. 

Samtidigt säger 55 procent att de inte har ändrat sina vanor och ätit mer skräpmat, glass, läsk eller alkohol än innan pandemin.

Många har gått upp i vikt

Undersökningen visar också att drygt en tredjedel av svenskarna, 36 procent, har gått upp i vikt det senaste halvåret. 40 procent av kvinnorna och 32 procent av männen, uppger Viktväktarna.

– Att svenskarnas övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, i pressmeddelandet.

– Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet, småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling.

Jämför man åldersgrupper framgår att det är de yngre, i åldrarna 16–35 år, som har ökat sitt intag av skräpmat mest. Nästan hälften, 49 procent, i den åldersgruppen uppger att de äter mer näringsfattiga livsmedel nu. Bland svenskarna i åldern 56–79 år är motsvarande siffra 28 procent, skriver organisationen.

I undersökningen uppger åtta procent att de dricker mer alkohol och läsk nu, medan sju procent äter mer glass.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Kakor och bakverk lockar under pandemin. Foto: Lisa Redfern/Pixabay
Kakor och bakverk lockar under pandemin. Foto: Lisa Redfern/Pixabay
Inrikes

Undersökning: Vi äter mer godis och skräpmat under pandemin

Lotta Svedin

En färsk undersökning visar att drygt en tredjedel av svenskarna äter mer av olika slags skräpmatsprodukter sedan covid-19-pandemin bröt ut. Och det är framförallt yngre som uppger att de äter mer näringsfattiga livsmedel nu. Det skriver WW Viktväktarna i ett pressmeddelande.

En undersökning som Sifo gjort på uppdrag av WW Viktväktarna, visar att 36 procent av svenskarna äter mer skräpmat sedan pandemin bröt ut. 14 procent uppger att de äter mer godis, kakor och bakverk nu. Nästan lika många, 13 procent, äter mer chips och snacks. Tolv procent uppger att de äter mer snabbmat som pizza och hamburgare. 

Enligt undersökningen är det framförallt kvinnor som uppger att de äter mer kakor och bakverk nu medan männen främst har ökat intaget av chips och snacks. 

Samtidigt säger 55 procent att de inte har ändrat sina vanor och ätit mer skräpmat, glass, läsk eller alkohol än innan pandemin.

Många har gått upp i vikt

Undersökningen visar också att drygt en tredjedel av svenskarna, 36 procent, har gått upp i vikt det senaste halvåret. 40 procent av kvinnorna och 32 procent av männen, uppger Viktväktarna.

– Att svenskarnas övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, i pressmeddelandet.

– Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet, småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling.

Jämför man åldersgrupper framgår att det är de yngre, i åldrarna 16–35 år, som har ökat sitt intag av skräpmat mest. Nästan hälften, 49 procent, i den åldersgruppen uppger att de äter mer näringsfattiga livsmedel nu. Bland svenskarna i åldern 56–79 år är motsvarande siffra 28 procent, skriver organisationen.

I undersökningen uppger åtta procent att de dricker mer alkohol och läsk nu, medan sju procent äter mer glass.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024