loadingIllustration av Franz Jüttner (1865–1925) ur Schneewittchen (Snövit och de sju dvärgarna), Mainz 1910. Public Domain
Illustration av Franz Jüttner (1865–1925) ur Schneewittchen (Snövit och de sju dvärgarna), Mainz 1910. Public Domain
Film

Underhållningsindustri i kris

Fredrik Svahn

Den fundamentala affärsstrategi som alla företag måste hålla sig till är att locka till sig kunder. Utan kunder inga intäkter – och utan intäkter ingen verksamhet. De senaste åren har ett fenomen uppstått där företag alienerar sina mest lojala kunder. Ett bra exempel på detta fenomen är The Walt Disney Company.

The Walt Disney Companys grundare Walt Disney hade med sina animerade filmer och nöjesparker som mål att underhålla och låta såväl barn som vuxna glömma verkligheten för en stund. Många av Disneys filmer är baserade på europeiska sagor som Bröderna Grimms Snövit och de sju dvärgarna. Disneys version av denna saga släpptes 1937 och var Disneys första animerade långfilm (håll utkik efter nyinspelningen som planeras till 2024). Andra exempel är Askungen, Pinocchio, Peter Pan och Den lilla sjöjungfrun. Det rör sig om sedelärande och underhållande berättelser som delvis är ämnade att fostra men knappast att provocera tittaren eller att göra politiska poänger.

Nu 86 år efter Snövit och de sju dvärgarna har det fostrande elementet blivit allt mer överskuggande i Disneys filmer och tv-serier. Det handlar inte längre om allmänmänskliga lärdomar som mejslats fram under lång tid utan om moraliska pekpinnar av betydligt modernare snitt. Detta i kombination med ett slarvigare och objektivt sämre berättande, där framställandet av en spännande historia med karaktärer som engagerar tittaren tycks ligga långt ner på prioritetslistan, gör att en oro för det anrika företagets framtid ter sig allt mer befogad.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIllustration av Franz Jüttner (1865–1925) ur Schneewittchen (Snövit och de sju dvärgarna), Mainz 1910. Public Domain
Illustration av Franz Jüttner (1865–1925) ur Schneewittchen (Snövit och de sju dvärgarna), Mainz 1910. Public Domain
Film

Underhållningsindustri i kris

Fredrik Svahn

Den fundamentala affärsstrategi som alla företag måste hålla sig till är att locka till sig kunder. Utan kunder inga intäkter – och utan intäkter ingen verksamhet. De senaste åren har ett fenomen uppstått där företag alienerar sina mest lojala kunder. Ett bra exempel på detta fenomen är The Walt Disney Company.

The Walt Disney Companys grundare Walt Disney hade med sina animerade filmer och nöjesparker som mål att underhålla och låta såväl barn som vuxna glömma verkligheten för en stund. Många av Disneys filmer är baserade på europeiska sagor som Bröderna Grimms Snövit och de sju dvärgarna. Disneys version av denna saga släpptes 1937 och var Disneys första animerade långfilm (håll utkik efter nyinspelningen som planeras till 2024). Andra exempel är Askungen, Pinocchio, Peter Pan och Den lilla sjöjungfrun. Det rör sig om sedelärande och underhållande berättelser som delvis är ämnade att fostra men knappast att provocera tittaren eller att göra politiska poänger.

Nu 86 år efter Snövit och de sju dvärgarna har det fostrande elementet blivit allt mer överskuggande i Disneys filmer och tv-serier. Det handlar inte längre om allmänmänskliga lärdomar som mejslats fram under lång tid utan om moraliska pekpinnar av betydligt modernare snitt. Detta i kombination med ett slarvigare och objektivt sämre berättande, där framställandet av en spännande historia med karaktärer som engagerar tittaren tycks ligga långt ner på prioritetslistan, gör att en oro för det anrika företagets framtid ter sig allt mer befogad.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024