loadingTrafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Underhåll av vägar saknar medel

TT

Pengarna räcker inte till underhåll och bygge av vägar och järnvägar, enligt Trafikverkets nya plan för 2022–2033, rapporterar Svenska Dagbladet.

För närvarande kostar underhåll och bygge över 50 miljarder kronor om året.

– Inom ramen för de pengar vi har i dag har vi inte en enda krona över till nya investeringar, säger generaldirektör Lena Erixon till tidningen.

När trafiken ökar slits infrastrukturen mer. Dessutom har sträckor från 50- och 60-talen har nått sin tekniska livslängd och måste byggas om snarare än bara renoveras.

Underhållet har varit eftersatt i åratal. För att återställa vägar och järnvägar i det skick de en gång var behövs ytterligare 60 miljarder kronor – pengar som inte finns.

En annan slutsats i planen är att chockpriser på bensin och diesel – typ 50 kronor per liter – skulle kunna bli verklighet om inte Sverige klarar utsläppsmålet från bilar, lastbilar och bussar till 2030. Miljömålet innebär att utsläppen från fordonen ska sänkas med 70 procent jämfört med 2010.

Eftersom satsningen på elektrifiering inte antas ha fått stor effekt redan till 2030, måste biobränsle brukas i allt högre grad. Och för att klara Sveriges klimatmål måste priset på bensin och diesel samtidigt höjas mycket kraftigt så att vägtrafiken minskar tillräckligt, resonerar Trafikverket.

– En höjning av bränslepriset får en rad negativa effekter, främst för landsbygden, och 50 kronor litern är förstås inte realistiskt, säger Lena Erixon.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTrafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Underhåll av vägar saknar medel

TT

Pengarna räcker inte till underhåll och bygge av vägar och järnvägar, enligt Trafikverkets nya plan för 2022–2033, rapporterar Svenska Dagbladet.

För närvarande kostar underhåll och bygge över 50 miljarder kronor om året.

– Inom ramen för de pengar vi har i dag har vi inte en enda krona över till nya investeringar, säger generaldirektör Lena Erixon till tidningen.

När trafiken ökar slits infrastrukturen mer. Dessutom har sträckor från 50- och 60-talen har nått sin tekniska livslängd och måste byggas om snarare än bara renoveras.

Underhållet har varit eftersatt i åratal. För att återställa vägar och järnvägar i det skick de en gång var behövs ytterligare 60 miljarder kronor – pengar som inte finns.

En annan slutsats i planen är att chockpriser på bensin och diesel – typ 50 kronor per liter – skulle kunna bli verklighet om inte Sverige klarar utsläppsmålet från bilar, lastbilar och bussar till 2030. Miljömålet innebär att utsläppen från fordonen ska sänkas med 70 procent jämfört med 2010.

Eftersom satsningen på elektrifiering inte antas ha fått stor effekt redan till 2030, måste biobränsle brukas i allt högre grad. Och för att klara Sveriges klimatmål måste priset på bensin och diesel samtidigt höjas mycket kraftigt så att vägtrafiken minskar tillräckligt, resonerar Trafikverket.

– En höjning av bränslepriset får en rad negativa effekter, främst för landsbygden, och 50 kronor litern är förstås inte realistiskt, säger Lena Erixon.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024