loadingEtt rum med utsikt i de planerade kommersiella delarna av ISS. Detta bygge väntas dock inte vara klart till de första resenärerna. Animerad bild från Axiom. Foto: Axiom Space/TT
Ett rum med utsikt i de planerade kommersiella delarna av ISS. Detta bygge väntas dock inte vara klart till de första resenärerna. Animerad bild från Axiom. Foto: Axiom Space/TT
Vetenskap

Två platser kvar till första rymdcharterresan

Epoch Times

Snart är det dags för den första charterresan till Internationella rymdstationen (ISS). Till jungfruturen finns två platser kvar.

Biljettpriset ligger dock på hundratals miljoner – utan att det "lyxhotell" som planeras där uppe ens är påbörjat.

Space X och Axiom Space har kommit överens om "den första helt privatopererade rymdresan i människans historia", meddelar de amerikanska rymdföretagen.

Den ska ske med en raket och en kapsel från Space X, som fraktar resenärerna upp till ISS. Där, ungefär 400 kilometer ovanför jordytan, får de tillbringa åtta dygn innan kapseln för gästerna färdas tillbaka hem.

Axiom-chefen Michael Suffredini kallar i ett pressmeddelande satsningen "en vattendelare på vägen mot allmän tillgång till rymden", och att premiärturen "blir bara den första av många".

Företaget Axiom planerar i samarbete med rymdmyndigheter och Space X en kommersiell utbyggnad av ISS. Utbyggnaden är de vitare delarna på bilden, som är en animering från Axiom. Foto: Axiom Space/TT

Högre priser

Med början med amerikanen Dennis Tito 2001 har några få rika män på senare år betalat svindlande belopp för rymdresor, men då i myndigheters regi. Nu ska privata företag i form av Axiom och Space X hålla i hela arrangemanget.

Priserna verkar dock inte ha fallit sedan Titos tid, snarare tvärtom. Han betalade 20 miljoner dollar, medan amerikanska medier bedömer att en biljett nu kommer att landa på minst kring 50 miljoner dollar, ungefär en halv miljard kronor.

Det har inte hindrat en person från att redan boka sin plats, rapporterar The New York Times. Därmed återstår bara två biljetter – kapseln ska totalt hysa fyra personer, varav en är "reseledare", en utbildad astronaut anställd av Axiom.

Hotell i rymden

Avresan är planerad till slutet av nästa år. Men det exakta datumet lär dröja. Först ska Space X få rutin på transporterna av USA:s rymdstyrelse Nasas astronauter till och från ISS. Den trafiken skulle redan ha inletts, men har försenats av diverse säkerhetsjusteringar.

På sikt bör dock hugade rymdfarare kunna hoppas på billigare biljetter. Dels finns det konkurrerande bolag, bland andra Virgin Galactic och Blue Origin, som planerar kortare turer upp i tyngdlöshet. Och dels har Axiom redan avtal med USA:s rymdstyrelse Nasa inför en satsning på att bygga ut ISS med en privat del, ett slags litet lyxhotell i rymden.

Det bygget ska börja inom fem år, och sedermera kanske till och med överleva ISS självt. "När ISS når sitt slutdatum kommer Axiomkomplexet att kopplas loss och operera som en egen kommersiell rymdstation", heter det i företagets pressmeddelande.

(Henrik Samuelsson/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt rum med utsikt i de planerade kommersiella delarna av ISS. Detta bygge väntas dock inte vara klart till de första resenärerna. Animerad bild från Axiom. Foto: Axiom Space/TT
Ett rum med utsikt i de planerade kommersiella delarna av ISS. Detta bygge väntas dock inte vara klart till de första resenärerna. Animerad bild från Axiom. Foto: Axiom Space/TT
Vetenskap

Två platser kvar till första rymdcharterresan

Epoch Times

Snart är det dags för den första charterresan till Internationella rymdstationen (ISS). Till jungfruturen finns två platser kvar.

Biljettpriset ligger dock på hundratals miljoner – utan att det "lyxhotell" som planeras där uppe ens är påbörjat.

Space X och Axiom Space har kommit överens om "den första helt privatopererade rymdresan i människans historia", meddelar de amerikanska rymdföretagen.

Den ska ske med en raket och en kapsel från Space X, som fraktar resenärerna upp till ISS. Där, ungefär 400 kilometer ovanför jordytan, får de tillbringa åtta dygn innan kapseln för gästerna färdas tillbaka hem.

Axiom-chefen Michael Suffredini kallar i ett pressmeddelande satsningen "en vattendelare på vägen mot allmän tillgång till rymden", och att premiärturen "blir bara den första av många".

Företaget Axiom planerar i samarbete med rymdmyndigheter och Space X en kommersiell utbyggnad av ISS. Utbyggnaden är de vitare delarna på bilden, som är en animering från Axiom. Foto: Axiom Space/TT

Högre priser

Med början med amerikanen Dennis Tito 2001 har några få rika män på senare år betalat svindlande belopp för rymdresor, men då i myndigheters regi. Nu ska privata företag i form av Axiom och Space X hålla i hela arrangemanget.

Priserna verkar dock inte ha fallit sedan Titos tid, snarare tvärtom. Han betalade 20 miljoner dollar, medan amerikanska medier bedömer att en biljett nu kommer att landa på minst kring 50 miljoner dollar, ungefär en halv miljard kronor.

Det har inte hindrat en person från att redan boka sin plats, rapporterar The New York Times. Därmed återstår bara två biljetter – kapseln ska totalt hysa fyra personer, varav en är "reseledare", en utbildad astronaut anställd av Axiom.

Hotell i rymden

Avresan är planerad till slutet av nästa år. Men det exakta datumet lär dröja. Först ska Space X få rutin på transporterna av USA:s rymdstyrelse Nasas astronauter till och från ISS. Den trafiken skulle redan ha inletts, men har försenats av diverse säkerhetsjusteringar.

På sikt bör dock hugade rymdfarare kunna hoppas på billigare biljetter. Dels finns det konkurrerande bolag, bland andra Virgin Galactic och Blue Origin, som planerar kortare turer upp i tyngdlöshet. Och dels har Axiom redan avtal med USA:s rymdstyrelse Nasa inför en satsning på att bygga ut ISS med en privat del, ett slags litet lyxhotell i rymden.

Det bygget ska börja inom fem år, och sedermera kanske till och med överleva ISS självt. "När ISS når sitt slutdatum kommer Axiomkomplexet att kopplas loss och operera som en egen kommersiell rymdstation", heter det i företagets pressmeddelande.

(Henrik Samuelsson/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024