loadingPå drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats. Fredrik Sandberg/TT
På drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats. Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Tuffare krav på A-traktorer väntar

Olle Bengtsson

Krav på bilbälte och vinterdäck, och svårare att manipulera. Nu föreslår Transportstyrelsen en rad regelskärpningar för att minska olyckorna med A-traktorer. Ministern lovar att förändringarna ska hanteras "skyndsamt".

I oktober förra året gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna. Nu föreslår myndigheten flera skärpta åtgärder:

Det ska vara krav på bilbälte, krav på max en passagerare per plats och krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar. Det ska även införas tekniska krav som ska göra det svårare att trimma A-traktorerna.

Regler för A-traktorer

(TT)

En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.

2020 ändrades regelverket, så att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till A-traktorer. Efter det har A-traktorerna blivit fler. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer. I oktober 2020 var antalet 31 000.

Om Transportstyrelsens förslag går igenom tillkommer flera krav:

Krav på bältesanvändning.

Krav på endast en passagerare per plats.

Tvåårig prövotid för körkort.

Krav på vinterdäck.

Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Skärpta krav på utrustning för avgasrening.

Källa: Transportstyrelsen, Polisen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPå drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats. Fredrik Sandberg/TT
På drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats. Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Tuffare krav på A-traktorer väntar

Olle Bengtsson

Krav på bilbälte och vinterdäck, och svårare att manipulera. Nu föreslår Transportstyrelsen en rad regelskärpningar för att minska olyckorna med A-traktorer. Ministern lovar att förändringarna ska hanteras "skyndsamt".

I oktober förra året gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna. Nu föreslår myndigheten flera skärpta åtgärder:

Det ska vara krav på bilbälte, krav på max en passagerare per plats och krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar. Det ska även införas tekniska krav som ska göra det svårare att trimma A-traktorerna.

Regler för A-traktorer

(TT)

En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.

2020 ändrades regelverket, så att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till A-traktorer. Efter det har A-traktorerna blivit fler. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer. I oktober 2020 var antalet 31 000.

Om Transportstyrelsens förslag går igenom tillkommer flera krav:

Krav på bältesanvändning.

Krav på endast en passagerare per plats.

Tvåårig prövotid för körkort.

Krav på vinterdäck.

Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Skärpta krav på utrustning för avgasrening.

Källa: Transportstyrelsen, Polisen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024