loadingHjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen. Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT
Hjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen. Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT
Utrikes

Tio svenskar döda i flygkraschen

Epoch Times

Minst tio svenskar fanns bland de omkomna på det ukrainska flygplan som kraschade i Iran, enligt flygbolaget och Ukrainas utrikesminister.

Enligt passagerarlistor som TT tagit del av fanns bland andra fyra personer – två barn och två vuxna – från en familj i Stockholmsområdet ombord på planet.

Förutom svenskarna fanns bland annat 82 iranier, 63 kanadensare och 11 britter ombord. Enligt Ukrainas säkerhetsråd dödades elva ukrainska medborgare i kraschen, inklusive de nio besättningsmedlemmarna.

UD bekräftar i ett mejl till TT att "ett antal svenskar har förolyckats i flygkraschen i Iran".

"Vi arbetar nu intensivt för att få klarhet i antalet omkomna svenskar", skriver Buster Mirow Emitslöf på UD:s pressjour.

UD har beslutat att tillsvidare arbeta i krisorganisation och arbetar intensivt på plats i Iran, genom svenska ambassaden i Teheran samt på UD i Stockholm

"Vi uppmanar oroliga anhöriga att ringa UD på telefon 08-405 92 00. Vi uppmanar svenskar på plats att kontakta sina anhöriga", skriver Buster Mirow Emitslöf.

"Ordentlig utredning"

En förklaring till att UD ännu inte kunnat bekräfta antalet drabbade svenskar är att en del kan ha rest på annat pass än svenskt, säger Sara Brynedal på UD:s pressjour.

– Om de rest på annat pass än svenskt står de inte listade som svenskar på passagerarlistan, säger hon.

Dessutom bekräftar inte UD dödsfallen förrän anhöriga är underrättade.

I ett mejl till TT kommenterar statsminister Stefan Löfven (S) flygolyckan:

”Jag har nåtts av beskedet att svenskar har omkommit i den fruktansvärda flygkraschen i Iran. Mina tankar går i denna svåra stund till de omkomna, deras familjer och närstående. Det är viktigt att det nu görs en ordentlig utredning om orsaken till flygkraschen", skriver Stefan Löfven.

Foto: TT

Knappt hunnit lyfta

Boeing 737-planet med över 170 personer ombord störtade strax efter att det hade lyft från Teherans internationella flygplats. Det hade destination Kiev i Ukraina men hade knappt hunnit lyfta från Imam Khomeini-flygplatsen innan det störtade i närheten av staden Parand.

Flygbolaget Ukraine international airlines uppger att planet var byggt 2016 och hade genomgått en säkerhetskontroll utan anmärkningar så sent som den 6 januari.

Vad som orsakat kraschen är inte känt. Representanter för flygbolaget har i uttalanden pekat på hur risken för att besättningen gjort något fel är minimal. I ett uttalande från den ukrainska ambassaden i Iran påstås i stället ett motorfel ligga bakom. Uttalandet har dock tagits tillbaka med hänvisning till att det inte var officiellt och att anledningen till kraschen ännu inte är känd.

Bolaget ställer nu in alla flyg till Teheran på obestämd tid och ska göra en grundlig utredning av orsaken till kraschen, som inbegriper flygbolaget, flygplanstillverkaren samt ukrainska och iranska myndigheter.

Flera flygbolag, bland dem Air France, KLM, Lufthansa, Quantas och Japan airlines ställer in sina flygningar över iranskt och irakiskt luftrum.

Flygsäkerhetsmyndigheterna undersöker nu om det är säkert att flyga över iranskt luftrum efter flygolyckan i Teheran, berättar Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

– Den europeiska flygsäkerhetskontrollen Eurocontrol utvärderar just nu läget. Det är de som har den bästa informationen om hur man ska värdera luftrummet över Iran just nu.

Vid lunchtid rapporterades att färdskrivarna, de så kallade svarta lådorna, hittats.

SAS ställde in

SAS har ställt in ett flyg till Beirut som skulle ha avgått i eftermiddag på grund av flygkraschen i Iran, berättar Kristian de Place Gamborg Hansen, tillförordnad presschef på SAS.

– Vi vet inte om vi ska ställa in fler flyg dit, men nästa plan till Beirut går först på lördag, så tills dess kan situationen ha ändrats, säger han.

I övrigt flyger SAS inte alls i området.

Flygplanstillverkaren Boeing skriver på sin hemsida att de "är medvetna om medierapporteringen från Iran och samlar mer information".

Hjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen.

– Efter klockan 06 morse informerades vi om att ett passagerarplan kraschat i närheten av Shahriar, säger Shahin Fahti, chef för Röda halvmånens sök- och räddningsenhet.

– Alla operativa team skickades till platsen. Tyvärr har vi inte hittat någon vid liv, säger han i statlig tv.

Enligt Al-Jazeera skulle planet ha lyft klockan 5.15, lokal tid, men avgången sköts upp en timme.

Det nu kraschade planet var av typen 737-800 Next Generation. Plantypen 737-MAX, som har flygförbud efter två uppmärksammade olyckor, är en senare generation.

(Beatrice Nordensson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen. Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT
Hjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen. Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT
Utrikes

Tio svenskar döda i flygkraschen

Epoch Times

Minst tio svenskar fanns bland de omkomna på det ukrainska flygplan som kraschade i Iran, enligt flygbolaget och Ukrainas utrikesminister.

Enligt passagerarlistor som TT tagit del av fanns bland andra fyra personer – två barn och två vuxna – från en familj i Stockholmsområdet ombord på planet.

Förutom svenskarna fanns bland annat 82 iranier, 63 kanadensare och 11 britter ombord. Enligt Ukrainas säkerhetsråd dödades elva ukrainska medborgare i kraschen, inklusive de nio besättningsmedlemmarna.

UD bekräftar i ett mejl till TT att "ett antal svenskar har förolyckats i flygkraschen i Iran".

"Vi arbetar nu intensivt för att få klarhet i antalet omkomna svenskar", skriver Buster Mirow Emitslöf på UD:s pressjour.

UD har beslutat att tillsvidare arbeta i krisorganisation och arbetar intensivt på plats i Iran, genom svenska ambassaden i Teheran samt på UD i Stockholm

"Vi uppmanar oroliga anhöriga att ringa UD på telefon 08-405 92 00. Vi uppmanar svenskar på plats att kontakta sina anhöriga", skriver Buster Mirow Emitslöf.

"Ordentlig utredning"

En förklaring till att UD ännu inte kunnat bekräfta antalet drabbade svenskar är att en del kan ha rest på annat pass än svenskt, säger Sara Brynedal på UD:s pressjour.

– Om de rest på annat pass än svenskt står de inte listade som svenskar på passagerarlistan, säger hon.

Dessutom bekräftar inte UD dödsfallen förrän anhöriga är underrättade.

I ett mejl till TT kommenterar statsminister Stefan Löfven (S) flygolyckan:

”Jag har nåtts av beskedet att svenskar har omkommit i den fruktansvärda flygkraschen i Iran. Mina tankar går i denna svåra stund till de omkomna, deras familjer och närstående. Det är viktigt att det nu görs en ordentlig utredning om orsaken till flygkraschen", skriver Stefan Löfven.

Foto: TT

Knappt hunnit lyfta

Boeing 737-planet med över 170 personer ombord störtade strax efter att det hade lyft från Teherans internationella flygplats. Det hade destination Kiev i Ukraina men hade knappt hunnit lyfta från Imam Khomeini-flygplatsen innan det störtade i närheten av staden Parand.

Flygbolaget Ukraine international airlines uppger att planet var byggt 2016 och hade genomgått en säkerhetskontroll utan anmärkningar så sent som den 6 januari.

Vad som orsakat kraschen är inte känt. Representanter för flygbolaget har i uttalanden pekat på hur risken för att besättningen gjort något fel är minimal. I ett uttalande från den ukrainska ambassaden i Iran påstås i stället ett motorfel ligga bakom. Uttalandet har dock tagits tillbaka med hänvisning till att det inte var officiellt och att anledningen till kraschen ännu inte är känd.

Bolaget ställer nu in alla flyg till Teheran på obestämd tid och ska göra en grundlig utredning av orsaken till kraschen, som inbegriper flygbolaget, flygplanstillverkaren samt ukrainska och iranska myndigheter.

Flera flygbolag, bland dem Air France, KLM, Lufthansa, Quantas och Japan airlines ställer in sina flygningar över iranskt och irakiskt luftrum.

Flygsäkerhetsmyndigheterna undersöker nu om det är säkert att flyga över iranskt luftrum efter flygolyckan i Teheran, berättar Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

– Den europeiska flygsäkerhetskontrollen Eurocontrol utvärderar just nu läget. Det är de som har den bästa informationen om hur man ska värdera luftrummet över Iran just nu.

Vid lunchtid rapporterades att färdskrivarna, de så kallade svarta lådorna, hittats.

SAS ställde in

SAS har ställt in ett flyg till Beirut som skulle ha avgått i eftermiddag på grund av flygkraschen i Iran, berättar Kristian de Place Gamborg Hansen, tillförordnad presschef på SAS.

– Vi vet inte om vi ska ställa in fler flyg dit, men nästa plan till Beirut går först på lördag, så tills dess kan situationen ha ändrats, säger han.

I övrigt flyger SAS inte alls i området.

Flygplanstillverkaren Boeing skriver på sin hemsida att de "är medvetna om medierapporteringen från Iran och samlar mer information".

Hjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen.

– Efter klockan 06 morse informerades vi om att ett passagerarplan kraschat i närheten av Shahriar, säger Shahin Fahti, chef för Röda halvmånens sök- och räddningsenhet.

– Alla operativa team skickades till platsen. Tyvärr har vi inte hittat någon vid liv, säger han i statlig tv.

Enligt Al-Jazeera skulle planet ha lyft klockan 5.15, lokal tid, men avgången sköts upp en timme.

Det nu kraschade planet var av typen 737-800 Next Generation. Plantypen 737-MAX, som har flygförbud efter två uppmärksammade olyckor, är en senare generation.

(Beatrice Nordensson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024