loadingEn butik i Göteborg den 28 januari 2021. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
En butik i Göteborg den 28 januari 2021. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

Tillväxtverket: Lokala butiker spelar stor roll vid kriser

Tony Lingefors

Kommersiell service i form av dagligvarubutiker, drivmedelsstationer och ombud för post och paket och apotek fyller en viktig funktion för att alla delar av Sverige ska fungera. Särskilt viktiga blir de under en kris. Det konstaterar Tillväxtverket i en ny rapport.

– Dagligvarubutiker har ofta en roll som är större än själva butiken, eftersom den fungerar som ett nav, ett kontaktnät, för bygden, säger Pär Ove Bergquist, koordinatorför servicefrågor på Tillväxtverket, i ett pressmeddelande.

– En viktig slutsats när det gäller serviceförsörjning är att det krävs en väl fungerande service i vardagen för att den också ska fungera när det uppstår en kris.

Enligt myndigheten ser man ett behov av ökad kunskap när det gäller den kommersiella servicens betydelse för ett fungerande och motståndskraftigt samhälle.

I rapporten har Tillväxtverket intervjuat kommuner och organisationer för att se hur de ser på vikten av fungerande kommersiell service.

Myndigheten konstaterar att tillgängligheten till service på landsbygden är på en ”miniminivå”, som man menar inte får minska. Detta då det får konsekvenser för att bo och verka på landsbygden. Det gäller särskilt vid en kris, enligt Tillväxtverket.

– En nedläggning medför att befolkningen i vissa landsbygder får mycket långt att åka till närmsta alternativ. Det drabbar inte bara äldre utan det blir svårt för många människor och företag, säger Pär Ove Bergquist.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn butik i Göteborg den 28 januari 2021. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
En butik i Göteborg den 28 januari 2021. Foto: Fredrik Lerneryd/Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

Tillväxtverket: Lokala butiker spelar stor roll vid kriser

Tony Lingefors

Kommersiell service i form av dagligvarubutiker, drivmedelsstationer och ombud för post och paket och apotek fyller en viktig funktion för att alla delar av Sverige ska fungera. Särskilt viktiga blir de under en kris. Det konstaterar Tillväxtverket i en ny rapport.

– Dagligvarubutiker har ofta en roll som är större än själva butiken, eftersom den fungerar som ett nav, ett kontaktnät, för bygden, säger Pär Ove Bergquist, koordinatorför servicefrågor på Tillväxtverket, i ett pressmeddelande.

– En viktig slutsats när det gäller serviceförsörjning är att det krävs en väl fungerande service i vardagen för att den också ska fungera när det uppstår en kris.

Enligt myndigheten ser man ett behov av ökad kunskap när det gäller den kommersiella servicens betydelse för ett fungerande och motståndskraftigt samhälle.

I rapporten har Tillväxtverket intervjuat kommuner och organisationer för att se hur de ser på vikten av fungerande kommersiell service.

Myndigheten konstaterar att tillgängligheten till service på landsbygden är på en ”miniminivå”, som man menar inte får minska. Detta då det får konsekvenser för att bo och verka på landsbygden. Det gäller särskilt vid en kris, enligt Tillväxtverket.

– En nedläggning medför att befolkningen i vissa landsbygder får mycket långt att åka till närmsta alternativ. Det drabbar inte bara äldre utan det blir svårt för många människor och företag, säger Pär Ove Bergquist.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024