loadingMogontidningarnas annonsintäkter har rasat under den pågående pandemin. Foto: Andrys Stienstra
Mogontidningarnas annonsintäkter har rasat under den pågående pandemin. Foto: Andrys Stienstra
Ekonomi & Näringsliv

Tidningarnas annonsintäkter rasar

Epoch Times

Coronapandemin har slagit hårt mot annonsintäkterna för landets morgontidningar.

Ny statistik från Tidningsutgivarna, TU, visar att morgonpressens samlade annonsintäkter har minskat med 21 procent under 2020.

På grund av coronapandemin har annonsörerna minskat sin tidningsreklam med 25 procent i tryckta tidningar och bilagor. I digitala kanaler var dock tappet av annonsintäkter bara åtta procent.

”Statistiken påminner om ett tufft 2020, men också att morgontidningarna går in i 2021 mitt i en digital transformation, säger Thomas Mattsson, tillförordnad vd för Tidningsutgivarna, i ett pressmeddelande.

Totalt köpte annonsörerna reklamutrymme i morgonpressen för drygt 2,7 miljarder kronor under 2020. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019.

Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMogontidningarnas annonsintäkter har rasat under den pågående pandemin. Foto: Andrys Stienstra
Mogontidningarnas annonsintäkter har rasat under den pågående pandemin. Foto: Andrys Stienstra
Ekonomi & Näringsliv

Tidningarnas annonsintäkter rasar

Epoch Times

Coronapandemin har slagit hårt mot annonsintäkterna för landets morgontidningar.

Ny statistik från Tidningsutgivarna, TU, visar att morgonpressens samlade annonsintäkter har minskat med 21 procent under 2020.

På grund av coronapandemin har annonsörerna minskat sin tidningsreklam med 25 procent i tryckta tidningar och bilagor. I digitala kanaler var dock tappet av annonsintäkter bara åtta procent.

”Statistiken påminner om ett tufft 2020, men också att morgontidningarna går in i 2021 mitt i en digital transformation, säger Thomas Mattsson, tillförordnad vd för Tidningsutgivarna, i ett pressmeddelande.

Totalt köpte annonsörerna reklamutrymme i morgonpressen för drygt 2,7 miljarder kronor under 2020. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019.

Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024