Coronapandemin har slagit hårt mot annonsintäkterna för landets morgontidningar.
Ny statistik från Tidningsutgivarna, TU, visar att morgonpressens samlade annonsintäkter har minskat med 21 procent under 2020.
På grund av coronapandemin har annonsörerna minskat sin tidningsreklam med 25 procent i tryckta tidningar och bilagor. I digitala kanaler var dock tappet av annonsintäkter bara åtta procent.
”Statistiken påminner om ett tufft 2020, men också att morgontidningarna går in i 2021 mitt i en digital transformation, säger Thomas Mattsson, tillförordnad vd för Tidningsutgivarna, i ett pressmeddelande.
Totalt köpte annonsörerna reklamutrymme i morgonpressen för drygt 2,7 miljarder kronor under 2020. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019.
Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info: