loading
Inrikes

Tågvärdar i Skåne utsätts för hot fyra gånger per dag

Epoch Times

Hot och trakasserier mot tågvärdar på Öresundstågen och Pågatågen i Skåne ökar. I genomsnitt utsätts personal för hotfulla situationer fyra gånger per dag, skriver Sydsvenskan.

I höstas rapporterade tidningen att man tillfälligt stoppade biljettkontrollerna efter att två tågvärdar blev misshandlade.

Förra helgen har det varit stökigt på både lokal- och regiontågen. Ola Brunnström, huvudskyddsombud för Seko på Pågatågen, säger till tidningen att det ”är oftast alkohol och droger med i bilden”. Han säger att det ofta är samband med festivaler i Malmö och Helsingborg.

Brottsutredningar läggs ofta ner

– Vi har problem med vissa ungdomsgäng. Det finns ungdomar som blir hotfulla så snart vi inleder en biljettvisering. De hotar i hopp om att vi tågvärdar ska strunta i viseringen, säger Johan Sigvant, som är huvudskyddsombud på Öresundstågen, till Sydsvenskan.

Men enligt de instruktioner som man har ”ska vi släppa en situation om vi upplever den som hotfull”, vilket man ofta gör, säger han.

Trots att man numera har övervakningskameror på samtliga vagnar fortsätter hoten och trakasserierna mot tågvärdarna att öka. Personalen ombord på Påtågen har även på försök utrustats med kroppskameror. Samtidigt arbetar inte tågvärdarna två och två längre.

Huvudskyddsombuden uppger att de flesta bråkstakar struntar i om de skulle råka fångas av en kamera. Tågbolagen polisanmäler hotfulla och våldsamma beteenden. Det är dock sällan som polisen begär att få ta del av filmsekvenserna.

Polisen lägger också ofta ner brottsutredningar trots att gärningsmannen i många fall är känd samtidigt som händelserna har fångats av övervakningskameror.

Biljettkontroll stoppades efter misshandel

Fördubbling av hot och våld

Ola Brunnström och Johan Sigvant berättar för tidningen att tågpersonalen misshandlas omkring 15 gånger per år på Pågatågen respektive 15–20 gånger per år på Öresundstågen.

Huvudskyddsombuden tar emot nästan 800 avvikelserapporter årligen. Där kan man läsa om allt från hotelser, glåpord, spottloskor till knivhot eller hot med ett skjutvapen. I en del av rapporterna kan man läsa om att tågvärdarna sparkas, blir slagna och skallas.

Det är dock inte bara ungdomar som hotar. Även kända bråkstakar hamnar ofta i konflikt med tågpersonalen – detta då man har satt i system att hota till sig gratisresor.

Sedan 2012 har hot och våld mot tågpersonal fördubblats. Enligt Arbetsmiljöverket utsätts denna yrkeskategori för mer hot och våld än för poliser, väktare och kriminalvårdare.

Brunnström säger till Sydsvenskan att man kräver dubbelbemanning – åtminstone vad gäller kvällar och helger. Men det är inget som man har fått gehör för. Däremot kommer SJ att ta över driften av Öresundstågen i december 2020, varpå man kommer att öka personalen ombord på tågen.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Tågvärdar i Skåne utsätts för hot fyra gånger per dag

Epoch Times

Hot och trakasserier mot tågvärdar på Öresundstågen och Pågatågen i Skåne ökar. I genomsnitt utsätts personal för hotfulla situationer fyra gånger per dag, skriver Sydsvenskan.

I höstas rapporterade tidningen att man tillfälligt stoppade biljettkontrollerna efter att två tågvärdar blev misshandlade.

Förra helgen har det varit stökigt på både lokal- och regiontågen. Ola Brunnström, huvudskyddsombud för Seko på Pågatågen, säger till tidningen att det ”är oftast alkohol och droger med i bilden”. Han säger att det ofta är samband med festivaler i Malmö och Helsingborg.

Brottsutredningar läggs ofta ner

– Vi har problem med vissa ungdomsgäng. Det finns ungdomar som blir hotfulla så snart vi inleder en biljettvisering. De hotar i hopp om att vi tågvärdar ska strunta i viseringen, säger Johan Sigvant, som är huvudskyddsombud på Öresundstågen, till Sydsvenskan.

Men enligt de instruktioner som man har ”ska vi släppa en situation om vi upplever den som hotfull”, vilket man ofta gör, säger han.

Trots att man numera har övervakningskameror på samtliga vagnar fortsätter hoten och trakasserierna mot tågvärdarna att öka. Personalen ombord på Påtågen har även på försök utrustats med kroppskameror. Samtidigt arbetar inte tågvärdarna två och två längre.

Huvudskyddsombuden uppger att de flesta bråkstakar struntar i om de skulle råka fångas av en kamera. Tågbolagen polisanmäler hotfulla och våldsamma beteenden. Det är dock sällan som polisen begär att få ta del av filmsekvenserna.

Polisen lägger också ofta ner brottsutredningar trots att gärningsmannen i många fall är känd samtidigt som händelserna har fångats av övervakningskameror.

Biljettkontroll stoppades efter misshandel

Fördubbling av hot och våld

Ola Brunnström och Johan Sigvant berättar för tidningen att tågpersonalen misshandlas omkring 15 gånger per år på Pågatågen respektive 15–20 gånger per år på Öresundstågen.

Huvudskyddsombuden tar emot nästan 800 avvikelserapporter årligen. Där kan man läsa om allt från hotelser, glåpord, spottloskor till knivhot eller hot med ett skjutvapen. I en del av rapporterna kan man läsa om att tågvärdarna sparkas, blir slagna och skallas.

Det är dock inte bara ungdomar som hotar. Även kända bråkstakar hamnar ofta i konflikt med tågpersonalen – detta då man har satt i system att hota till sig gratisresor.

Sedan 2012 har hot och våld mot tågpersonal fördubblats. Enligt Arbetsmiljöverket utsätts denna yrkeskategori för mer hot och våld än för poliser, väktare och kriminalvårdare.

Brunnström säger till Sydsvenskan att man kräver dubbelbemanning – åtminstone vad gäller kvällar och helger. Men det är inget som man har fått gehör för. Däremot kommer SJ att ta över driften av Öresundstågen i december 2020, varpå man kommer att öka personalen ombord på tågen.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024