loadingChaplins karaktäristiska hatt och käpp kan beses i Chaplin’s World, det museum som öppnade år 2000 i Chaplins före detta bostad i Corsier-sur-Vevey i Schweiz. Chaplin bodde här från 1952 fram till sin bortgång 1975. Enligt Cambridge Dictionary betyder ordet pranking ”behavior that involves playing tricks that are intended to be funny but not to cause harm or damage”. Ett välbekant Chaplincitat är ”My pain may be the reason for somebody’s laugh. But my laugh should never be the reason for somebody’s pain” (Min smärta må vara orsaken till någons skratt. Men mitt skratt får aldrig vara orsaken till någons smärta). Foro: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Chaplins karaktäristiska hatt och käpp kan beses i Chaplin’s World, det museum som öppnade år 2000 i Chaplins före detta bostad i Corsier-sur-Vevey i Schweiz. Chaplin bodde här från 1952 fram till sin bortgång 1975. Enligt Cambridge Dictionary betyder ordet pranking ”behavior that involves playing tricks that are intended to be funny but not to cause harm or damage”. Ett välbekant Chaplincitat är ”My pain may be the reason for somebody’s laugh. But my laugh should never be the reason for somebody’s pain” (Min smärta må vara orsaken till någons skratt. Men mitt skratt får aldrig vara orsaken till någons smärta). Foro: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Weekend Nr 11 vecka 11 2024

Swiss private pranking

Redaktionen

Charlie Chaplin är en av de mest ikoniska och inflytelserika personerna i filmhistorien. Han var en föregångare som skådespelare, regissör, författare och producent, och hjälpte i högsta grad till att utveckla filmkonsten.

Alla som har satt sig i skolbänken på Filmhuset i Stockholm har fått sig itutat att tröghet är något fint och själva förutsättningen för att man befinner sig där. För det är ju de facto så, vilket man understundom har en tendens att glömma, att filmerna som vi ser är en väldigt lång radda av stillbilder, med andra ord fotografier. I moderna filmer vevas vanligtvis 25 bildrutor per sekund. Det går så snabbt att ögat, på grund av dess så kallade tröghet, inte hinner uppfatta att det egentligen är separata bilder som förevisas. Det som kommer till livs är en optisk illusion, bilderna får liv och blir till en film som vi kan ta till oss. Under stumfilmseran så var regeln för fotografer runt 18 bilder per sekund. Anledningen var att man ville spara på film. Därför kom filmerna att se lite hoppiga ut, jämfört med de 24 bildrutorna per sekund som anses vara det som ger den mest verklighetstrogna effekten. Pionjärerna fick snällt använda veven på lådkameran för att försöka tajma in så att det blev just 18 rutor per sekund. Inte alldeles lätt i längden. Man hade dessutom ingen sökare att glutta i medan man filmade. Och som inte det var nog så var trästativen instabila, och i stället för dagens 180-spektra var man begränsad till 90 grader.

En bild från 1914 under inspelningen av filmen Kid Auto Races at Venice, där karaktären Luffaren visades upp för allra första gången. Succén lät inte vänta på sig. Foto: Hulton Archive/Getty Images

Under stumfilmen hade man inte, som i dag, en filmbudget som nästan kan likställas med en önations BNP. Men vad man hade i överflöd av, särskilt om man hette Chaplin i efternamn, var kreativitet. Vad Chaplin et consortes kan lära oss är att koka ner narrativet tills bara benen är kvar (tänk på inslagen med kortfattad textinformation i de tysta filmerna). Stumfilmer lär oss, förutom att vara fokuserade på berättelsen, att använda kamerarörelser, mise en scène (ett branschigt uttryck som är ett rätt vitt begrepp, men som bland annat innefattar rekvisita) och post produktion på ett så klokt tillvägagångssätt som möjligt. Stumfilmen kunde verkligen konsten att, likt en välkoreograferad balett, växla mellan rörelse och stillhet, ljus och mörker.

Klassiska Chaplin-citat

• Lär dig som om du skulle leva en livstid, och lev som om du skulle dö i morgon.

• Det värsta som jag kan tänka mig är att bli riktigt van vid lyx.

• En dag utan skratt är en förlorad dag.

• Livet är en tragedi när man ser det i närbild, men en komedi sett på håll.

• Misslyckandet är oväsentligt. Det krävs mod för att göra bort sig.

• Tiden är den bästa författaren. Den finner alltid en bra avslutning.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingChaplins karaktäristiska hatt och käpp kan beses i Chaplin’s World, det museum som öppnade år 2000 i Chaplins före detta bostad i Corsier-sur-Vevey i Schweiz. Chaplin bodde här från 1952 fram till sin bortgång 1975. Enligt Cambridge Dictionary betyder ordet pranking ”behavior that involves playing tricks that are intended to be funny but not to cause harm or damage”. Ett välbekant Chaplincitat är ”My pain may be the reason for somebody’s laugh. But my laugh should never be the reason for somebody’s pain” (Min smärta må vara orsaken till någons skratt. Men mitt skratt får aldrig vara orsaken till någons smärta). Foro: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Chaplins karaktäristiska hatt och käpp kan beses i Chaplin’s World, det museum som öppnade år 2000 i Chaplins före detta bostad i Corsier-sur-Vevey i Schweiz. Chaplin bodde här från 1952 fram till sin bortgång 1975. Enligt Cambridge Dictionary betyder ordet pranking ”behavior that involves playing tricks that are intended to be funny but not to cause harm or damage”. Ett välbekant Chaplincitat är ”My pain may be the reason for somebody’s laugh. But my laugh should never be the reason for somebody’s pain” (Min smärta må vara orsaken till någons skratt. Men mitt skratt får aldrig vara orsaken till någons smärta). Foro: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Weekend Nr 11 vecka 11 2024

Swiss private pranking

Redaktionen

Charlie Chaplin är en av de mest ikoniska och inflytelserika personerna i filmhistorien. Han var en föregångare som skådespelare, regissör, författare och producent, och hjälpte i högsta grad till att utveckla filmkonsten.

Alla som har satt sig i skolbänken på Filmhuset i Stockholm har fått sig itutat att tröghet är något fint och själva förutsättningen för att man befinner sig där. För det är ju de facto så, vilket man understundom har en tendens att glömma, att filmerna som vi ser är en väldigt lång radda av stillbilder, med andra ord fotografier. I moderna filmer vevas vanligtvis 25 bildrutor per sekund. Det går så snabbt att ögat, på grund av dess så kallade tröghet, inte hinner uppfatta att det egentligen är separata bilder som förevisas. Det som kommer till livs är en optisk illusion, bilderna får liv och blir till en film som vi kan ta till oss. Under stumfilmseran så var regeln för fotografer runt 18 bilder per sekund. Anledningen var att man ville spara på film. Därför kom filmerna att se lite hoppiga ut, jämfört med de 24 bildrutorna per sekund som anses vara det som ger den mest verklighetstrogna effekten. Pionjärerna fick snällt använda veven på lådkameran för att försöka tajma in så att det blev just 18 rutor per sekund. Inte alldeles lätt i längden. Man hade dessutom ingen sökare att glutta i medan man filmade. Och som inte det var nog så var trästativen instabila, och i stället för dagens 180-spektra var man begränsad till 90 grader.

En bild från 1914 under inspelningen av filmen Kid Auto Races at Venice, där karaktären Luffaren visades upp för allra första gången. Succén lät inte vänta på sig. Foto: Hulton Archive/Getty Images

Under stumfilmen hade man inte, som i dag, en filmbudget som nästan kan likställas med en önations BNP. Men vad man hade i överflöd av, särskilt om man hette Chaplin i efternamn, var kreativitet. Vad Chaplin et consortes kan lära oss är att koka ner narrativet tills bara benen är kvar (tänk på inslagen med kortfattad textinformation i de tysta filmerna). Stumfilmer lär oss, förutom att vara fokuserade på berättelsen, att använda kamerarörelser, mise en scène (ett branschigt uttryck som är ett rätt vitt begrepp, men som bland annat innefattar rekvisita) och post produktion på ett så klokt tillvägagångssätt som möjligt. Stumfilmen kunde verkligen konsten att, likt en välkoreograferad balett, växla mellan rörelse och stillhet, ljus och mörker.

Klassiska Chaplin-citat

• Lär dig som om du skulle leva en livstid, och lev som om du skulle dö i morgon.

• Det värsta som jag kan tänka mig är att bli riktigt van vid lyx.

• En dag utan skratt är en förlorad dag.

• Livet är en tragedi när man ser det i närbild, men en komedi sett på håll.

• Misslyckandet är oväsentligt. Det krävs mod för att göra bort sig.

• Tiden är den bästa författaren. Den finner alltid en bra avslutning.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025