loading

"Det här är både miljöpolitik och modern industripolitik", säger näringsminister Mikael Damberg (S) om den planerade testanläggningen. (Foto: TT
"Det här är både miljöpolitik och modern industripolitik", säger näringsminister Mikael Damberg (S) om den planerade testanläggningen. (Foto: TT
Ekonomi & Näringsliv

Sverige ska få testlabb för elfordon

Epoch Times

Sverige ska få en nationell testanläggning för olika former av elfordon, om regeringens satsning går i lås.

– Det här är både miljöpolitik och modern industripolitik, säger näringsminister Mikael Damberg (S).

Att ställa om till en mer eldriven framtid är en av de stora utmaningarna för fordonsindustrin. Regeringen vill se ett bredare samarbete, både mellan olika forskare och mellan de svenska fordonstillverkarna.

– Vi har starka fordonstillverkare i Sverige som är inne i ett teknikskifte, de måste gå över till mycket mer el i framtiden, säger Mikael Damberg.

– Vi vill göra en nationell satsning ihop med svensk fordonsindustri för elektromobilitet.

Presenteras i höst

Än så länge är satsningen luddig i kanterna. Några pengasummor nämndes till exempel inte när planerna presenterades vid en presskonferens i Göteborg. Forskningsinstitutet Rise får nu i uppdrag att göra en förstudie som ska vara klar i höst, och då titta på finansieringen och var testbädden, som den också kallas, kan placeras.

– Om industrin visar att de menar allvar är staten också beredd att satsa pengar för att få en sådan här testbädd till stånd, säger Damberg.

Bilar före lastbilar

Björn Westman, chef för motorutvecklingen hos Scania, är positiv till regeringens utspel. Men det är inte de svenska lastbilstillverkarna som först kommer att dra nytta av det gemena forskningsprojektet, påpekar han. Personbilar, som är lättare att ladda, står längre fram i kön.

– Elektrifieringen av tunga fordon är inte helt mogen ännu. Batterierna är tunga och dyra och kortsiktigt är biobränslen det som har mest positiv effekt och det vi jobbar mest med just nu, säger han.

– Men självklart tycker vi att forskning är väldigt bra.

Statens ansvar?

Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde, tycker att det kan vara bra med ett samlat grepp kring elektrifiering, som väntas få stor samhällsbetydelse i framtiden.

– Sedan finns det en principfråga i grunden: Hur mycket ska det offentliga stå för? Det är klart att ju mer ansvar det offentliga tar för kostnaderna, desto gladare är de privata företagen, säger han.

(TT)

Stor industri

Tre företag dominerar fordonsbranschen i Sverige: lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania samt biltillverkaren Volvo Cars. Branschen har också mängder av underleverantörer.

Fordonsindustrin beräknas sysselsätta omkring 120 000 människor i Sverige, inräknat sysselsatta i leverantörsleden, enligt Statistiska centralbyrån.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

"Det här är både miljöpolitik och modern industripolitik", säger näringsminister Mikael Damberg (S) om den planerade testanläggningen. (Foto: TT
"Det här är både miljöpolitik och modern industripolitik", säger näringsminister Mikael Damberg (S) om den planerade testanläggningen. (Foto: TT
Ekonomi & Näringsliv

Sverige ska få testlabb för elfordon

Epoch Times

Sverige ska få en nationell testanläggning för olika former av elfordon, om regeringens satsning går i lås.

– Det här är både miljöpolitik och modern industripolitik, säger näringsminister Mikael Damberg (S).

Att ställa om till en mer eldriven framtid är en av de stora utmaningarna för fordonsindustrin. Regeringen vill se ett bredare samarbete, både mellan olika forskare och mellan de svenska fordonstillverkarna.

– Vi har starka fordonstillverkare i Sverige som är inne i ett teknikskifte, de måste gå över till mycket mer el i framtiden, säger Mikael Damberg.

– Vi vill göra en nationell satsning ihop med svensk fordonsindustri för elektromobilitet.

Presenteras i höst

Än så länge är satsningen luddig i kanterna. Några pengasummor nämndes till exempel inte när planerna presenterades vid en presskonferens i Göteborg. Forskningsinstitutet Rise får nu i uppdrag att göra en förstudie som ska vara klar i höst, och då titta på finansieringen och var testbädden, som den också kallas, kan placeras.

– Om industrin visar att de menar allvar är staten också beredd att satsa pengar för att få en sådan här testbädd till stånd, säger Damberg.

Bilar före lastbilar

Björn Westman, chef för motorutvecklingen hos Scania, är positiv till regeringens utspel. Men det är inte de svenska lastbilstillverkarna som först kommer att dra nytta av det gemena forskningsprojektet, påpekar han. Personbilar, som är lättare att ladda, står längre fram i kön.

– Elektrifieringen av tunga fordon är inte helt mogen ännu. Batterierna är tunga och dyra och kortsiktigt är biobränslen det som har mest positiv effekt och det vi jobbar mest med just nu, säger han.

– Men självklart tycker vi att forskning är väldigt bra.

Statens ansvar?

Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde, tycker att det kan vara bra med ett samlat grepp kring elektrifiering, som väntas få stor samhällsbetydelse i framtiden.

– Sedan finns det en principfråga i grunden: Hur mycket ska det offentliga stå för? Det är klart att ju mer ansvar det offentliga tar för kostnaderna, desto gladare är de privata företagen, säger han.

(TT)

Stor industri

Tre företag dominerar fordonsbranschen i Sverige: lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania samt biltillverkaren Volvo Cars. Branschen har också mängder av underleverantörer.

Fordonsindustrin beräknas sysselsätta omkring 120 000 människor i Sverige, inräknat sysselsatta i leverantörsleden, enligt Statistiska centralbyrån.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024