loadingNärhet till natur och grönområden är det allra viktigaste när svenskar letar bostad. Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times
Närhet till natur och grönområden är det allra viktigaste när svenskar letar bostad. Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times
Inrikes

Svenskar söker sig bort från storstadens puls

Epoch Times

Krogliv, nöjen och storstadspuls är inte av vikt när svenskarna letar ny bostad. I stället vill vi ha närhet till natur och grönområden – en reaktion som kan ses spegla ett allt mer stressigt och uppkopplat liv, och som står sig sedan ett par år tillbaka.

Hus med havsutsikt låg i topp i den förra trendrapporten, och vår längtan ut håller i sig.

– Man började se trenden redan 2016. Nu ser vi att man söker sig ännu längre från städerna – man vill ha lugnet, tystnaden, och man vill inte bo nära en trafikled, säger Petra Wester, vd på Svensk fastighetsförmedling.

Årets trendrapport som mäklarföretaget låtit Sifo göra visar att 51 procent av de svarande, oberoende av åldersgrupp, prioriterar att ha natur inom 200 meter från bostaden. På andra plats (27 procent) kommer närheten till mataffär, följt av närhet till hav eller sjö (9 procent), och närheten till skola, förskola och lekplats (6 procent).

Ny gröna-vågen

Petra Wester ser att pendeln slår tillbaka mot gröna vågen, efter en period av urbanisering. Det handlar om val av livsstil:

– En undersökning visar att man går in och tittar på sin mobil 154 gånger om dagen – man lever i stressen men man vill bo en bit utanför. Hela kontorsarbetet har också ändrats, distansarbetet gör att man kan flytta utanför städerna då det är möjligt att sitta hemma och jobba.

Att bostadspriserna i storstäder och regionstäder ökat de senaste åren påverkar också bilden. Ju längre ut, desto mer får bostadsköparen för pengarna.

– Det är svårt att säga hur det kommer att se ut i framtiden men storstäderna växer så det knakar, det blir trångt och dyrt. Var jobben finns och hur infrastrukturen ser ut är också viktigt, säger Petra Wester.

Vill ha matbutik

En faktor som skiljer de yngre (16–29 år) i rapporten från äldre åldersgrupper är att de prioriterar att ha nära till en livsmedelsaffär. Hela 42 procent i åldersgruppen anser att det är viktigt, mot 18 procent bland 40–49-åringarna.

För de yngsta är också ljusinsläpp och goda förvaringsmöjligheter av högre vikt än för de äldre.

(Katri Artta Svarfvar/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNärhet till natur och grönområden är det allra viktigaste när svenskar letar bostad. Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times
Närhet till natur och grönområden är det allra viktigaste när svenskar letar bostad. Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times
Inrikes

Svenskar söker sig bort från storstadens puls

Epoch Times

Krogliv, nöjen och storstadspuls är inte av vikt när svenskarna letar ny bostad. I stället vill vi ha närhet till natur och grönområden – en reaktion som kan ses spegla ett allt mer stressigt och uppkopplat liv, och som står sig sedan ett par år tillbaka.

Hus med havsutsikt låg i topp i den förra trendrapporten, och vår längtan ut håller i sig.

– Man började se trenden redan 2016. Nu ser vi att man söker sig ännu längre från städerna – man vill ha lugnet, tystnaden, och man vill inte bo nära en trafikled, säger Petra Wester, vd på Svensk fastighetsförmedling.

Årets trendrapport som mäklarföretaget låtit Sifo göra visar att 51 procent av de svarande, oberoende av åldersgrupp, prioriterar att ha natur inom 200 meter från bostaden. På andra plats (27 procent) kommer närheten till mataffär, följt av närhet till hav eller sjö (9 procent), och närheten till skola, förskola och lekplats (6 procent).

Ny gröna-vågen

Petra Wester ser att pendeln slår tillbaka mot gröna vågen, efter en period av urbanisering. Det handlar om val av livsstil:

– En undersökning visar att man går in och tittar på sin mobil 154 gånger om dagen – man lever i stressen men man vill bo en bit utanför. Hela kontorsarbetet har också ändrats, distansarbetet gör att man kan flytta utanför städerna då det är möjligt att sitta hemma och jobba.

Att bostadspriserna i storstäder och regionstäder ökat de senaste åren påverkar också bilden. Ju längre ut, desto mer får bostadsköparen för pengarna.

– Det är svårt att säga hur det kommer att se ut i framtiden men storstäderna växer så det knakar, det blir trångt och dyrt. Var jobben finns och hur infrastrukturen ser ut är också viktigt, säger Petra Wester.

Vill ha matbutik

En faktor som skiljer de yngre (16–29 år) i rapporten från äldre åldersgrupper är att de prioriterar att ha nära till en livsmedelsaffär. Hela 42 procent i åldersgruppen anser att det är viktigt, mot 18 procent bland 40–49-åringarna.

För de yngsta är också ljusinsläpp och goda förvaringsmöjligheter av högre vikt än för de äldre.

(Katri Artta Svarfvar/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024