Svenska åttondeklassare presterar på toppnivå i samhällsfrågor. I ett internationellt kunskapstest placerar sig Sverige på andra plats. Men svensk skola visar stora resultatskillnader beroende på elevens bakgrund. Det är också en anmärkningsvärt stor skillnad mellan tjejer och killar.
Det är bara Taiwan som presterar bättre än Sverige i kunskapsmätningen ICCS, som testar vad elever kan om och har för engagemang i demokrati- och samhällsfrågor. Det är frågor som tas upp i flera ämnen, men främst i samhällskunskap.
Med 565 poäng har Sverige ett bättre resultat än bland andra Polen, Estland och Norge. Sverige har också högre poäng än Danmark, men skillnaden ligger inom felmarginalen.
Resultat ICCS 2022
(TT)
Sverige hade den näst högsta poängen i ICCS 2022. (Poäng i föregående ICCS, 2016, inom parentes.)
Taiwan: 583 (581)
Sverige: 565 (579)
Danmark 556 (586)
Polen: 554 (-)
Estland: 545 (546)
Kroatien: 531 (531)
Norge: 529 (564)
Italien: 523 (524)
Spanien: 510 (-)
Litauen: 509 (518)
Nederländerna: 508 (523)
Frankrike: 508 (-)
Slovenien: 504 (532)
Slovakien: 501 (-)
Lettland: 490 (492)
Malta: 490 (491)
Rumänien: 470 (-)
Serbien: 464 (-)
Cypern: 459 (-)
Brasilien: 457 (-)
Bulgarien: 456 (485)
Colombia: 452 (482)
Medelvärde: 508 (517)
Poängskillnaden mellan Sverige och Danmark ligger inom felmarginalen. Det är alltså inte statistiskt säkerställt att Sverige är bättre än Danmark.
IEA påpekar att Danmarks och Brasiliens resultat måste iakttas med viss försiktighet eftersom ländernas urval inte fullt ut uppfyller IEA:s kvalitetskrav.
Källa: IEA