loading
Tillväxten i e-handeln är fortsatt stark. Foto: Pixabay
Tillväxten i e-handeln är fortsatt stark. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Svensk handel: Fortsatt stark tillväxt inom e-handeln

Tony Lingefors

I november växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober. Trots det var försäljningen i november 25 procent lägre än samma månad förra året. Det visar statistik från branschorganisationen Svensk handel.

Totalt för e-handeln under november, inklusive svenska konsumenters köp från utländska e-handlare, har det skett en minskning med 22 procent jämfört med motsvarande period 2020.

– Det faktum att myndigheterna inför förra julen uppmanade kunderna att inte besöka butiker och köpa sina julklappar på nätet bidrog givetvis till att driva upp e-handelsförsäljningen. Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Tillväxten i e-handeln är fortsatt stark. Foto: Pixabay
Tillväxten i e-handeln är fortsatt stark. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Svensk handel: Fortsatt stark tillväxt inom e-handeln

Tony Lingefors

I november växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober. Trots det var försäljningen i november 25 procent lägre än samma månad förra året. Det visar statistik från branschorganisationen Svensk handel.

Totalt för e-handeln under november, inklusive svenska konsumenters köp från utländska e-handlare, har det skett en minskning med 22 procent jämfört med motsvarande period 2020.

– Det faktum att myndigheterna inför förra julen uppmanade kunderna att inte besöka butiker och köpa sina julklappar på nätet bidrog givetvis till att driva upp e-handelsförsäljningen. Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024