loadingNu vill Google in på den svenska marknaden för mobilbetalningar. Foto: Patrick Semansky/AP/TT-arkivbild
Nu vill Google in på den svenska marknaden för mobilbetalningar. Foto: Patrick Semansky/AP/TT-arkivbild
Inrikes

Svalt intresse för it-jättarnas betaltjänster

Epoch Times

Intresset är lågt bland svenska banker och deras kunder för it-jättarnas betaltjänster.

Efter Apple och Samsung gör nu Google ett försök att slå sig in.

Bara ett fåtal banker har anslutit sig till Googles betaltjänst, Google Pay, i Sverige – Nordea och Länsförsäkringar bank är med från början, och Danske bank kommer med i slutet av året. De andra storbankerna har nobbat den amerikanska IT-jätten.

– Vår inställning är att vi vill erbjuda kunderna de möjligheter som finns, säger Erik Zingmark, ansvarig för transaktioner på Nordea.

Thomas Glimstedt, chef för affärsutveckling på Länsförsäkringar bank, säger att deras kunder har efterfrågat tjänsten.

– Det har varit ett visst tryck från kunder, säger han.

Men den webbundersökning som Länsförsäkringar själva beställde förra året från företaget Insight Intelligence visar inte direkt på någon rusning. Bara ett par procent använde liknande tjänster från Apple och Samsung, och bara drygt hälften av de tillfrågade kände till att de överhuvudtaget finns.

Vill ta betalt

Googles betallösning, liksom Apples och Samsungs, är egentligen som ett slags bankkort, fast inlagt i mobilen, förklarar Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

– Bakom står kortföretagen Visa och Mastercard, och kortutgivarna. När man använder tjänsten blir det en korttransaktion.

Han berättar att Apple har haft det svårt på den svenska marknaden. Apple vill nämligen ha betalt av bankerna för varje transaktion. Det har gjort att bankerna inte velat hoppa på.

– Samsung har inte tagit betalt av bankerna. Syftet för dem är att ge bra tjänster som gör att det blir mer intressant att köpa mobiltelefoner av dem, säger Bengt Nilervall.

Enligt Googles presskontakt Andrea Lewis Åkerman tar inte heller Google betalt av bankerna.

Men trots detta verkar intresset från bankerna för Googles lösning vara ljumt, när bara tre banker hängt på. Google själva uppger att de börjar lite försiktigt här i Sverige.

"Vi arbetar med ett par utvalda partners för att lansera tjänsten initialt, och ser fram emot att arbeta med mer partners för att expandera vårt erbjudande i Sverige", skriver Andrea Lewis Åkerman.

Bakom tekniken står kortföretag som Mastercard och Visa. Foto: Björn Ewenfeldt/TT-arkivbild

Svenskar använder Swish

Ändå, det kan vara svårt att övertyga svenskarna. Här är nämligen de svenska bankernas gemensamma mobila betalsystem Swish helt dominerande. Enligt Insight Intelligences webbundersökning från 2017 svarar 83 procent att de använder Swish. Fast tjänsten fungerar bara i Sverige, även om utveckling pågår med sikte att täcka hela Norden. Swish fungerar också mellan privatpersoner, vilket inte de andra mobila betaltjänsterna är tänkta för.

– Swish är en bredare tjänst som passar Sverige. Google Pay, Apple Pay och Samsung Pay är globala, och fungerar i hela världen, säger Erik Zingmark.

Han vet inte om alla de nya betaltjänsterna som kommer blir stora här. Nordeas linje är att ha dem, och låta kunderna välja.

Ingen reklam

Men den som har erfarenhet av hur Google brukar använda data om användare för reklamändamål kan bli en smula fundersam då företaget nu vill ta hand om mobila betalningar. Kommer möjligen köphistoriken att användas för att bomba användare med reklam kopplad till köpvanorna? Google försäkrar att det inte är så.

"Vi använder inte transaktionsdata från Google Pay för att rikta annonser till användare", skriver Andrea Lewis Åkerman.

Frågan är hur man ska tänka som kund om man vill kunna betala via sin mobil. Fredrik Nordquist, biträdande chef för Konsumenternas bankbyrå, tycker att man ska vara noga med att skydda sina koder och personuppgifter.

– Man ska vara lika försiktig som när man knappar in sina koder i terminaler eller bankomater, säger han.

Man ska till exempel inte återanvända koder, understryker han.

– Många återanvänder en pinkod de lärt sig utantill i flera sammanhang, vilket tjuvarna känner till, och det ökar risken för exponering. Man är kanske inte lika försiktig med att skydda koden när man låser upp mobilen som man är när man står vid bankomaten, säger Fredrik Nordquist.

(Johanna Cederblad/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNu vill Google in på den svenska marknaden för mobilbetalningar. Foto: Patrick Semansky/AP/TT-arkivbild
Nu vill Google in på den svenska marknaden för mobilbetalningar. Foto: Patrick Semansky/AP/TT-arkivbild
Inrikes

Svalt intresse för it-jättarnas betaltjänster

Epoch Times

Intresset är lågt bland svenska banker och deras kunder för it-jättarnas betaltjänster.

Efter Apple och Samsung gör nu Google ett försök att slå sig in.

Bara ett fåtal banker har anslutit sig till Googles betaltjänst, Google Pay, i Sverige – Nordea och Länsförsäkringar bank är med från början, och Danske bank kommer med i slutet av året. De andra storbankerna har nobbat den amerikanska IT-jätten.

– Vår inställning är att vi vill erbjuda kunderna de möjligheter som finns, säger Erik Zingmark, ansvarig för transaktioner på Nordea.

Thomas Glimstedt, chef för affärsutveckling på Länsförsäkringar bank, säger att deras kunder har efterfrågat tjänsten.

– Det har varit ett visst tryck från kunder, säger han.

Men den webbundersökning som Länsförsäkringar själva beställde förra året från företaget Insight Intelligence visar inte direkt på någon rusning. Bara ett par procent använde liknande tjänster från Apple och Samsung, och bara drygt hälften av de tillfrågade kände till att de överhuvudtaget finns.

Vill ta betalt

Googles betallösning, liksom Apples och Samsungs, är egentligen som ett slags bankkort, fast inlagt i mobilen, förklarar Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

– Bakom står kortföretagen Visa och Mastercard, och kortutgivarna. När man använder tjänsten blir det en korttransaktion.

Han berättar att Apple har haft det svårt på den svenska marknaden. Apple vill nämligen ha betalt av bankerna för varje transaktion. Det har gjort att bankerna inte velat hoppa på.

– Samsung har inte tagit betalt av bankerna. Syftet för dem är att ge bra tjänster som gör att det blir mer intressant att köpa mobiltelefoner av dem, säger Bengt Nilervall.

Enligt Googles presskontakt Andrea Lewis Åkerman tar inte heller Google betalt av bankerna.

Men trots detta verkar intresset från bankerna för Googles lösning vara ljumt, när bara tre banker hängt på. Google själva uppger att de börjar lite försiktigt här i Sverige.

"Vi arbetar med ett par utvalda partners för att lansera tjänsten initialt, och ser fram emot att arbeta med mer partners för att expandera vårt erbjudande i Sverige", skriver Andrea Lewis Åkerman.

Bakom tekniken står kortföretag som Mastercard och Visa. Foto: Björn Ewenfeldt/TT-arkivbild

Svenskar använder Swish

Ändå, det kan vara svårt att övertyga svenskarna. Här är nämligen de svenska bankernas gemensamma mobila betalsystem Swish helt dominerande. Enligt Insight Intelligences webbundersökning från 2017 svarar 83 procent att de använder Swish. Fast tjänsten fungerar bara i Sverige, även om utveckling pågår med sikte att täcka hela Norden. Swish fungerar också mellan privatpersoner, vilket inte de andra mobila betaltjänsterna är tänkta för.

– Swish är en bredare tjänst som passar Sverige. Google Pay, Apple Pay och Samsung Pay är globala, och fungerar i hela världen, säger Erik Zingmark.

Han vet inte om alla de nya betaltjänsterna som kommer blir stora här. Nordeas linje är att ha dem, och låta kunderna välja.

Ingen reklam

Men den som har erfarenhet av hur Google brukar använda data om användare för reklamändamål kan bli en smula fundersam då företaget nu vill ta hand om mobila betalningar. Kommer möjligen köphistoriken att användas för att bomba användare med reklam kopplad till köpvanorna? Google försäkrar att det inte är så.

"Vi använder inte transaktionsdata från Google Pay för att rikta annonser till användare", skriver Andrea Lewis Åkerman.

Frågan är hur man ska tänka som kund om man vill kunna betala via sin mobil. Fredrik Nordquist, biträdande chef för Konsumenternas bankbyrå, tycker att man ska vara noga med att skydda sina koder och personuppgifter.

– Man ska vara lika försiktig som när man knappar in sina koder i terminaler eller bankomater, säger han.

Man ska till exempel inte återanvända koder, understryker han.

– Många återanvänder en pinkod de lärt sig utantill i flera sammanhang, vilket tjuvarna känner till, och det ökar risken för exponering. Man är kanske inte lika försiktig med att skydda koden när man låser upp mobilen som man är när man står vid bankomaten, säger Fredrik Nordquist.

(Johanna Cederblad/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024