loadingE-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen. Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
E-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen. Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

E-handlare ser ljusare på framtiden

Epoch Times

Samtidigt som framtidstron bland butiker minskade för tredje månaden i rad, ökar den något bland e-handlarna, visar Svenska Handels handelsbarometer för oktober. Synen på den framtida lönsamheten är dock något mer blygsam både för butik och e-handel.

För butikerna är det främst sällanköpshandeln som dra ner siffrorna där framtidstron ligger under normala nivåer för oktober, trots en stundande julhandel.

”Ökad digitalisering och hårdare internationell konkurrens har ritat om spelplanen för sällanköpshandeln. Den senaste tidens börsfall kan också ha skapat en oro om den framtida utvecklingen. En vikande konjunktur riskerar att slå hårt mot både företag och jobb i sällanköpshandeln”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

En ljuspunkt för oktober är framtidsförväntningarna för dagligvaruhandeln som ökar med 3,3 enheter.

”Dagligvaruhandeln är mindre konjunkturkänslig och inte utsatt för internationell konkurrens i konsumentledet", säger Johan Davidson.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingE-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen. Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
E-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen. Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

E-handlare ser ljusare på framtiden

Epoch Times

Samtidigt som framtidstron bland butiker minskade för tredje månaden i rad, ökar den något bland e-handlarna, visar Svenska Handels handelsbarometer för oktober. Synen på den framtida lönsamheten är dock något mer blygsam både för butik och e-handel.

För butikerna är det främst sällanköpshandeln som dra ner siffrorna där framtidstron ligger under normala nivåer för oktober, trots en stundande julhandel.

”Ökad digitalisering och hårdare internationell konkurrens har ritat om spelplanen för sällanköpshandeln. Den senaste tidens börsfall kan också ha skapat en oro om den framtida utvecklingen. En vikande konjunktur riskerar att slå hårt mot både företag och jobb i sällanköpshandeln”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

En ljuspunkt för oktober är framtidsförväntningarna för dagligvaruhandeln som ökar med 3,3 enheter.

”Dagligvaruhandeln är mindre konjunkturkänslig och inte utsatt för internationell konkurrens i konsumentledet", säger Johan Davidson.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024