loadingStormen Alfrida har skapat större förödelse än förutsett. Foto: Claudio Bresciani/TT
Stormen Alfrida har skapat större förödelse än förutsett. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Strömlösa får vänta ytterligare veckor

Epoch Times

Tusentals strömlösa i Roslagen får nu vänta ännu längre innan elen kommer tillbaka. På vissa skärgårdsöar kan det dröja ända till den 25 januari.

– Det är tur att det inte är några minusgrader, säger 68-årige Hans Danielsson som bor på Edsgarn.

Han är en av tusentals boende på Roslagskusten som saknat ström sedan stormen Alfrida drog fram den 2 januari.

– Det var en fruktansvärd storm. Jag trodde inte det var sant när jag vaknade på morgonen. På den här ön är det säkert tusen träd som ligger kors och tvärs på marken och över ledningar. Elstolpar är knäckta.

Totalt saknade 6 500 hushåll i Roslagen ström på tisdagen. Enligt Vattenfalls första prognos skulle strömmen kunna vara tillbaka den 10 januari. Men det senaste beskedet är att runt 2 500 hushåll kan få vänta till mellan den 18 och 25 januari.

– Det är värre än vi trodde. Det är dramatiskt för våra kunder, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef för Vattenfall eldistribution.

"Jag har värme"

Omkring 25 öar och 1 500 kunder berörs i skärgården.

Hans Danielsson, som bott på Edsgarn sedan 2000, berättar att ön har ett 40-tal fritidsfastigheter och två bofasta, inklusive honom själv. Vedkaminen värmer huset.

– Jag har vatten så jag klarar mig och jag har värme. Sedan har jag diverse lampor, säger han.

Han far in till fastlandet med roddbåt för att handla, men på grund av alla nedblåsta träd och rotvältor tar det nu betydligt längre tid.

– Jag ska in till byn på nytt och jaga en batteridriven radio så att jag får lite information utifrån.

Fortsatta problem

För strömlösa hushåll på fastlandet i Roslagen eller på öar med bro eller färja gäller fortfarande den första prognosen, den 10 januari.

Men hushållen kan få nya problem när nätet närmast kunderna prövas. Av erfarenhet vet man att ungefär 20 procent av kunderna har lågspänningsfel när mellanspänningen är åtgärdad.

– I torsdags hade vi 20 000 strömlösa kunder och vi har i alla fall uppnått att de flesta kunder nu får ström inom prognosen till torsdag, säger Eva Vitell.

Svårt laga elnät

Den långa förseningen förklaras med att det är svårt att laga elnät på öar.

– Vi måste bedöma skador, få ut material, personal. Det blir väldigt arbetskrävande.

Eva Vitell säger att företaget även kommer att installera reservelverk.

– Vi har redan gjort det på några öar. Vi har en hel del reservelverk på fastlandet och i takt med att vi blir klara där så kan man flytta en del till öarna. Men vissa är för stora och går inte att transportera. Så vi gör allt vad vi kan, särskilt där det finns fastboende, för att få till provisoriska lösningar.

Boende som TT pratat med på Räknö och Stora Enskär fick på tisdagen tillbaka strömmen. Om strömavbrottet för Hans Danielsson på Edsgarn drar ut på tiden har han en b-plan.

– Blir det olidligt har jag släktingar i Norrtälje som har erbjudit mig att sova över.

(Maria Jansson/TT)
(Joakim Magnå/TT)

Ersättning vid strömavbrott

(TT)

Elkunder har rätt till ersättning om elöverföringen avbryts helt under en sammanhängande period om minst tolv timmar.

Ersättningen beräknas som en procentsats av kundens beräknade årliga nätkostnad, dock lägst ett minimibelopp utifrån en procentsats av prisbasbeloppet.

De olika ersättningsbeloppen gäller för avbrott längre än 0,5, 1 eller 2 dygn och så vidare upp till 12 dygn.

Vid 12–24 timmars avbrott ges ersättning för 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, dock minst 1 000 kronor.

Maximal ersättning för en avbrottsperiod är 300 procent av kundens beräknade årliga nätkostnad. Dock lägst 13 000 kronor.

Källa: Vattenfall

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStormen Alfrida har skapat större förödelse än förutsett. Foto: Claudio Bresciani/TT
Stormen Alfrida har skapat större förödelse än förutsett. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Strömlösa får vänta ytterligare veckor

Epoch Times

Tusentals strömlösa i Roslagen får nu vänta ännu längre innan elen kommer tillbaka. På vissa skärgårdsöar kan det dröja ända till den 25 januari.

– Det är tur att det inte är några minusgrader, säger 68-årige Hans Danielsson som bor på Edsgarn.

Han är en av tusentals boende på Roslagskusten som saknat ström sedan stormen Alfrida drog fram den 2 januari.

– Det var en fruktansvärd storm. Jag trodde inte det var sant när jag vaknade på morgonen. På den här ön är det säkert tusen träd som ligger kors och tvärs på marken och över ledningar. Elstolpar är knäckta.

Totalt saknade 6 500 hushåll i Roslagen ström på tisdagen. Enligt Vattenfalls första prognos skulle strömmen kunna vara tillbaka den 10 januari. Men det senaste beskedet är att runt 2 500 hushåll kan få vänta till mellan den 18 och 25 januari.

– Det är värre än vi trodde. Det är dramatiskt för våra kunder, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef för Vattenfall eldistribution.

"Jag har värme"

Omkring 25 öar och 1 500 kunder berörs i skärgården.

Hans Danielsson, som bott på Edsgarn sedan 2000, berättar att ön har ett 40-tal fritidsfastigheter och två bofasta, inklusive honom själv. Vedkaminen värmer huset.

– Jag har vatten så jag klarar mig och jag har värme. Sedan har jag diverse lampor, säger han.

Han far in till fastlandet med roddbåt för att handla, men på grund av alla nedblåsta träd och rotvältor tar det nu betydligt längre tid.

– Jag ska in till byn på nytt och jaga en batteridriven radio så att jag får lite information utifrån.

Fortsatta problem

För strömlösa hushåll på fastlandet i Roslagen eller på öar med bro eller färja gäller fortfarande den första prognosen, den 10 januari.

Men hushållen kan få nya problem när nätet närmast kunderna prövas. Av erfarenhet vet man att ungefär 20 procent av kunderna har lågspänningsfel när mellanspänningen är åtgärdad.

– I torsdags hade vi 20 000 strömlösa kunder och vi har i alla fall uppnått att de flesta kunder nu får ström inom prognosen till torsdag, säger Eva Vitell.

Svårt laga elnät

Den långa förseningen förklaras med att det är svårt att laga elnät på öar.

– Vi måste bedöma skador, få ut material, personal. Det blir väldigt arbetskrävande.

Eva Vitell säger att företaget även kommer att installera reservelverk.

– Vi har redan gjort det på några öar. Vi har en hel del reservelverk på fastlandet och i takt med att vi blir klara där så kan man flytta en del till öarna. Men vissa är för stora och går inte att transportera. Så vi gör allt vad vi kan, särskilt där det finns fastboende, för att få till provisoriska lösningar.

Boende som TT pratat med på Räknö och Stora Enskär fick på tisdagen tillbaka strömmen. Om strömavbrottet för Hans Danielsson på Edsgarn drar ut på tiden har han en b-plan.

– Blir det olidligt har jag släktingar i Norrtälje som har erbjudit mig att sova över.

(Maria Jansson/TT)
(Joakim Magnå/TT)

Ersättning vid strömavbrott

(TT)

Elkunder har rätt till ersättning om elöverföringen avbryts helt under en sammanhängande period om minst tolv timmar.

Ersättningen beräknas som en procentsats av kundens beräknade årliga nätkostnad, dock lägst ett minimibelopp utifrån en procentsats av prisbasbeloppet.

De olika ersättningsbeloppen gäller för avbrott längre än 0,5, 1 eller 2 dygn och så vidare upp till 12 dygn.

Vid 12–24 timmars avbrott ges ersättning för 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, dock minst 1 000 kronor.

Maximal ersättning för en avbrottsperiod är 300 procent av kundens beräknade årliga nätkostnad. Dock lägst 13 000 kronor.

Källa: Vattenfall

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024