loadingLeksaksjärnvägen används i utbildningen när SJ utbildar lokförare. "Det är ett väldigt nytt område men intressant och tiden går väldigt snabbt", säger Biljana Milovac (till höger) som är en av studenterna ihop med Fredrik Asterkvist. Foto: Jessica Gow/TT
Leksaksjärnvägen används i utbildningen när SJ utbildar lokförare. "Det är ett väldigt nytt område men intressant och tiden går väldigt snabbt", säger Biljana Milovac (till höger) som är en av studenterna ihop med Fredrik Asterkvist. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Stort sug efter att bli lokförare

Tobias Österberg

Den ena ville sluta som målare, den andra lämnade jobbet vid Karolinska universitetssjukhuset. I stället ska Biljana Milovac och Fredrik Asterkvist jobba som lokförare. Lön under utbildningen och garanterat jobb har varit tungt vägande faktorer.

Mitt i klassrummet står en klassisk leksaksjärnväg från Brio uppställd, komplett med tåg, vagnar och signalsystem. Runt omkring ligger små post it-lappar med anteckningar.

– Här får man bygga upp järnvägen som den fungerar i verkligheten och lära sig hur saker och ting förhåller sig till varandra. Vi tänker att utbildningen är för ett praktiskt jobb, då behöver vi metoder som är praktiskt orienterade, förklarar Lars Broddén.

SJ

(TT)

För att vara behörig måste sökanden uppfylla en rad krav, bland annat:

Ha fyllt 20 år innan utbildningen har avslutats.

Uppfylla såväl fysiska som medicinska krav för lokförare enligt Transportstyrelsens föreskrifter.

Ha slutförd utbildning på ett nationellt program i gymnasieskolan med godkänt resultat.

Goda kunskaper i såväl engelska som svenska.

God syn, hörsel och färgseende samt vara helt drogfri.

Själva antagningsprocessen sker sedan i nio olika steg:

1. Urvalsfrågor vid själva ansökan där behörighetskrav även styrks.

2. Ett förtest som är webbaserat.

3. Ytterligare ett förtest men denna gång fysiskt i Stockholm, Göteborg, eller Malmö.

4. Så kallad yrkespsykologisk bedömning där man prövar lämplighet utifrån psykologiska tester och intervju.

5. Fysisk intervju med gruppchef och instruktörer.

6. Hälsoundersökning som sker fysiskt på plats i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

7. Bakgrundskontroll, till exempel förekomster i belastningsregistret.

8. Referenstagning. Sökande ska lämnas minst en chefsreferent liksom ytterligare en–två referenser, till exempel en kollega.

9. Slutligen ges besked om den sökande är antagen eller inte.

Källa: SJ

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLeksaksjärnvägen används i utbildningen när SJ utbildar lokförare. "Det är ett väldigt nytt område men intressant och tiden går väldigt snabbt", säger Biljana Milovac (till höger) som är en av studenterna ihop med Fredrik Asterkvist. Foto: Jessica Gow/TT
Leksaksjärnvägen används i utbildningen när SJ utbildar lokförare. "Det är ett väldigt nytt område men intressant och tiden går väldigt snabbt", säger Biljana Milovac (till höger) som är en av studenterna ihop med Fredrik Asterkvist. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Stort sug efter att bli lokförare

Tobias Österberg

Den ena ville sluta som målare, den andra lämnade jobbet vid Karolinska universitetssjukhuset. I stället ska Biljana Milovac och Fredrik Asterkvist jobba som lokförare. Lön under utbildningen och garanterat jobb har varit tungt vägande faktorer.

Mitt i klassrummet står en klassisk leksaksjärnväg från Brio uppställd, komplett med tåg, vagnar och signalsystem. Runt omkring ligger små post it-lappar med anteckningar.

– Här får man bygga upp järnvägen som den fungerar i verkligheten och lära sig hur saker och ting förhåller sig till varandra. Vi tänker att utbildningen är för ett praktiskt jobb, då behöver vi metoder som är praktiskt orienterade, förklarar Lars Broddén.

SJ

(TT)

För att vara behörig måste sökanden uppfylla en rad krav, bland annat:

Ha fyllt 20 år innan utbildningen har avslutats.

Uppfylla såväl fysiska som medicinska krav för lokförare enligt Transportstyrelsens föreskrifter.

Ha slutförd utbildning på ett nationellt program i gymnasieskolan med godkänt resultat.

Goda kunskaper i såväl engelska som svenska.

God syn, hörsel och färgseende samt vara helt drogfri.

Själva antagningsprocessen sker sedan i nio olika steg:

1. Urvalsfrågor vid själva ansökan där behörighetskrav även styrks.

2. Ett förtest som är webbaserat.

3. Ytterligare ett förtest men denna gång fysiskt i Stockholm, Göteborg, eller Malmö.

4. Så kallad yrkespsykologisk bedömning där man prövar lämplighet utifrån psykologiska tester och intervju.

5. Fysisk intervju med gruppchef och instruktörer.

6. Hälsoundersökning som sker fysiskt på plats i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

7. Bakgrundskontroll, till exempel förekomster i belastningsregistret.

8. Referenstagning. Sökande ska lämnas minst en chefsreferent liksom ytterligare en–två referenser, till exempel en kollega.

9. Slutligen ges besked om den sökande är antagen eller inte.

Källa: SJ

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024