En rapport släppt av Riksförbundet M Sverige har kastat ljus över betydande regionala skillnader gällande risken att dö i vägtrafikolyckor i landet. Resultaten visar att storstadslänen och andra län i Svea- och Götaland har förhållandevis låga dödstal i jämförelse med sin befolkningsmängd, medan skogslänen sticker ut med betydligt högre relativa dödsfall i vägtrafikolyckor.
En av de mest betydande förklaringarna till dessa skillnader i dödsrisk är den ojämlika kvaliteten på vägnätet.
"Sämre vägkvalitet innebär en högre risk att omkomma i trafiken. Andra faktorer som bidrar till skillnaderna inkluderar regionala variationer i befolkningstäthet, kollektivtrafikutbud och polistäthet. Om inte dessa skillnader åtgärdas, blir förbättringar av vägkvaliteten i högrisklånen ännu viktigare," säger Tony Gunnarsson, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Rapporten, som sammanställts av civilingenjören Johan Granlund på uppdrag av M Sverige, pekar på att många olyckor inträffar på mindre landsvägar med hastighetsgränser mellan 70 och 90 km/tim, särskilt vanliga i skogslänen. Dessa vägar lider ofta av dåligt underhåll, felaktigt utförda konstruktioner och saknar mittseparering. Vägar med lägre hastighetsbegränsningar har generellt sett brantare kurvor och en sämre standard när det gäller vägbeläggningens skick och vinterväghållning.