loading


E-handeln fick en stark tillväxt under oktober månad. Foto: Pixabay
E-handeln fick en stark tillväxt under oktober månad. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Stark tillväxt i e-handeln under oktober

Tony Lingefors

E-handeln växte med sju procent i oktober jämfört samma månad förra året. Den totala e-handeln, inklusive svenska konsumenters köp från utlandet, ökade med tolv procent, visar Svensk handels e-handelsindikator.

– Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel, i ett uttalande.

Från januari till oktober i år ökade den inhemska försäljningen av kläder och skor på internet med 23 procent, jämfört med motsvarande period 2020. Försäljningen av hemelektronik samt möbler och heminredning växte med 22 respektive 20 procent. E-handel med livsmedel ökade med 11 procent.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


E-handeln fick en stark tillväxt under oktober månad. Foto: Pixabay
E-handeln fick en stark tillväxt under oktober månad. Foto: Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Stark tillväxt i e-handeln under oktober

Tony Lingefors

E-handeln växte med sju procent i oktober jämfört samma månad förra året. Den totala e-handeln, inklusive svenska konsumenters köp från utlandet, ökade med tolv procent, visar Svensk handels e-handelsindikator.

– Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel, i ett uttalande.

Från januari till oktober i år ökade den inhemska försäljningen av kläder och skor på internet med 23 procent, jämfört med motsvarande period 2020. Försäljningen av hemelektronik samt möbler och heminredning växte med 22 respektive 20 procent. E-handel med livsmedel ökade med 11 procent.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024