I 70 år har den varit en del av inredningen i svenska hem. Men nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog.
– Det är ett väldigt rationellt, men också ett känslomässigt beslut, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.
Fylld med inredningsidéer, nya produkter och gamla klassiker har Ikeakatalogen sedan 1951 kommit att bli något av en ikonisk trycksak som letat sig in i de flesta svenska hushåll. Men den katalog som gavs ut i augusti i år blev den sista. Förändrade vanor och sätt att konsumera medier har gjort att fler och fler Ikeakataloger legat orörda.
– Konsumentbeteenden har förändrats dramatiskt. Katalogen används mindre och mindre. Innehållet är något människor har älskat, men de vill ha det på ett annat sätt, säger Konrad Grüss.
Hitta nya sätt
De senaste åren har Ikea provat olika format för katalogen och nya sätt att distribuera den. Men när försöken summeras har man landat i att nu är rätt tid att helt sluta med den. Katalogen kommer därmed inte heller finnas i en digital version.
Inspirationsbilder och produktbilder kommer fortfarande vara en väldigt viktig del av Ikeas kommunikation och kommer fortsätta att produceras i stor utsträckning.
– Vi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sätt att kommunicera med våra kunder, säger Konrad Grüss.
Pandemin har skyndat på den digitala utvecklingen på många sätt. Hade det inte varit för pandemin kanske det hade dröjt ett år till, enligt Konrad Grüss, men beslutet har varit på gång under flera års tid.
– Vi har arbetat med det här i flera år för att komma fram till rätt beslut för framtiden. Man skulle kunna säga att pandemin har påskyndat beslutet. Men vi är väldigt långsiktiga i alla beslut vi tar, säger han.
Ska investera
Appar, sociala medier och den egna hemsidan har blivit viktigare för Ikea för att nå ut. Men även butikerna och deras utformning spelar fortsatt en viktig roll, enligt Grüss.
Konrad Grüss nämner ingen exakt siffra men säger att Ikea-katalogen och arbetet med den har utgjort en betydande del av Ikeas marknadsföringsbudget globalt genom åren. Han är samtidigt noga med att understryka att beslutet att sluta med den inte handlar om att spara pengar.
– Det här är pengar vi kommer att investera i våra andra kanaler, såväl existerande som nya.
(Helena Wande/TT)