loadingFörsta versionen trycktes för 70 år sedan. Nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog. Foto: Ikea
Första versionen trycktes för 70 år sedan. Nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog. Foto: Ikea
Ekonomi & Näringsliv

Slutet på en era: Ikeakatalogen går i graven

TT

I 70 år har den varit en del av inredningen i svenska hem. Men nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog.

– Det är ett väldigt rationellt, men också ett känslomässigt beslut, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.

Fylld med inredningsidéer, nya produkter och gamla klassiker har Ikeakatalogen sedan 1951 kommit att bli något av en ikonisk trycksak som letat sig in i de flesta svenska hushåll. Men den katalog som gavs ut i augusti i år blev den sista. Förändrade vanor och sätt att konsumera medier har gjort att fler och fler Ikeakataloger legat orörda.

– Konsumentbeteenden har förändrats dramatiskt. Katalogen används mindre och mindre. Innehållet är något människor har älskat, men de vill ha det på ett annat sätt, säger Konrad Grüss.

Den allra första Ikea-katalogen från 1951. Ikeas grundare Ingvar Kamprad satte själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285|000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av en MK-öronlappsfåtölj. Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT

Hitta nya sätt

De senaste åren har Ikea provat olika format för katalogen och nya sätt att distribuera den. Men när försöken summeras har man landat i att nu är rätt tid att helt sluta med den. Katalogen kommer därmed inte heller finnas i en digital version.

Inspirationsbilder och produktbilder kommer fortfarande vara en väldigt viktig del av Ikeas kommunikation och kommer fortsätta att produceras i stor utsträckning.

– Vi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sätt att kommunicera med våra kunder, säger Konrad Grüss.

Pandemin har skyndat på den digitala utvecklingen på många sätt. Hade det inte varit för pandemin kanske det hade dröjt ett år till, enligt Konrad Grüss, men beslutet har varit på gång under flera års tid.

– Vi har arbetat med det här i flera år för att komma fram till rätt beslut för framtiden. Man skulle kunna säga att pandemin har påskyndat beslutet. Men vi är väldigt långsiktiga i alla beslut vi tar, säger han.

Ikeakatalogen från 1962. Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT

Ska investera

Appar, sociala medier och den egna hemsidan har blivit viktigare för Ikea för att nå ut. Men även butikerna och deras utformning spelar fortsatt en viktig roll, enligt Grüss.

Konrad Grüss nämner ingen exakt siffra men säger att Ikea-katalogen och arbetet med den har utgjort en betydande del av Ikeas marknadsföringsbudget globalt genom åren. Han är samtidigt noga med att understryka att beslutet att sluta med den inte handlar om att spara pengar.

– Det här är pengar vi kommer att investera i våra andra kanaler, såväl existerande som nya.

(Helena Wande/TT)

Några fakta om Ikea-katalogen

(TT)

År 1951 satte Ikeas grundare Ingvar Kamprad själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen med brun klädsel.

År 2000 lanserades både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.

År 2001 var det premiär för Ikeas e-handel i Sverige och Danmark.

År 2016 distribuerades Ikea-katalogen i 200 miljoner exemplar, den högsta noteringen någonsin. Katalogen trycktes i 69 olika versioner på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Källa: Ikea

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFörsta versionen trycktes för 70 år sedan. Nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog. Foto: Ikea
Första versionen trycktes för 70 år sedan. Nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog. Foto: Ikea
Ekonomi & Näringsliv

Slutet på en era: Ikeakatalogen går i graven

TT

I 70 år har den varit en del av inredningen i svenska hem. Men nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog.

– Det är ett väldigt rationellt, men också ett känslomässigt beslut, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.

Fylld med inredningsidéer, nya produkter och gamla klassiker har Ikeakatalogen sedan 1951 kommit att bli något av en ikonisk trycksak som letat sig in i de flesta svenska hushåll. Men den katalog som gavs ut i augusti i år blev den sista. Förändrade vanor och sätt att konsumera medier har gjort att fler och fler Ikeakataloger legat orörda.

– Konsumentbeteenden har förändrats dramatiskt. Katalogen används mindre och mindre. Innehållet är något människor har älskat, men de vill ha det på ett annat sätt, säger Konrad Grüss.

Den allra första Ikea-katalogen från 1951. Ikeas grundare Ingvar Kamprad satte själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285|000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av en MK-öronlappsfåtölj. Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT

Hitta nya sätt

De senaste åren har Ikea provat olika format för katalogen och nya sätt att distribuera den. Men när försöken summeras har man landat i att nu är rätt tid att helt sluta med den. Katalogen kommer därmed inte heller finnas i en digital version.

Inspirationsbilder och produktbilder kommer fortfarande vara en väldigt viktig del av Ikeas kommunikation och kommer fortsätta att produceras i stor utsträckning.

– Vi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sätt att kommunicera med våra kunder, säger Konrad Grüss.

Pandemin har skyndat på den digitala utvecklingen på många sätt. Hade det inte varit för pandemin kanske det hade dröjt ett år till, enligt Konrad Grüss, men beslutet har varit på gång under flera års tid.

– Vi har arbetat med det här i flera år för att komma fram till rätt beslut för framtiden. Man skulle kunna säga att pandemin har påskyndat beslutet. Men vi är väldigt långsiktiga i alla beslut vi tar, säger han.

Ikeakatalogen från 1962. Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT

Ska investera

Appar, sociala medier och den egna hemsidan har blivit viktigare för Ikea för att nå ut. Men även butikerna och deras utformning spelar fortsatt en viktig roll, enligt Grüss.

Konrad Grüss nämner ingen exakt siffra men säger att Ikea-katalogen och arbetet med den har utgjort en betydande del av Ikeas marknadsföringsbudget globalt genom åren. Han är samtidigt noga med att understryka att beslutet att sluta med den inte handlar om att spara pengar.

– Det här är pengar vi kommer att investera i våra andra kanaler, såväl existerande som nya.

(Helena Wande/TT)

Några fakta om Ikea-katalogen

(TT)

År 1951 satte Ikeas grundare Ingvar Kamprad själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen med brun klädsel.

År 2000 lanserades både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.

År 2001 var det premiär för Ikeas e-handel i Sverige och Danmark.

År 2016 distribuerades Ikea-katalogen i 200 miljoner exemplar, den högsta noteringen någonsin. Katalogen trycktes i 69 olika versioner på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Källa: Ikea

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024