loading



Renzo and Leonardo Scarpelli i Scarpelli Mosaici i Florens, Italien. Foto: Guido Cozzi
Renzo and Leonardo Scarpelli i Scarpelli Mosaici i Florens, Italien. Foto: Guido Cozzi
Konst

Scarpelli Mosaici: En av Florens sista mosaikverstäder

Lorraine Ferrier

Renzo Scarpelli är en av de få mosaikkonstnärerna som specialiserat sig på ”commesso fiorento”, eller florensisk mosaik. Redan vid 13 års ålder lärde han sig att tillverka mosaik av halvädelsten i en av Florens äldsta verkstäder.

Den äldsta commesso fioretto man känner till är från 1300-talet, men det var inte förrän på 1500-taldet som den blev populär, tack vare familjen Medici. Först beställde Francesco I, den andra storhertigen av Toscana, commesso-, eller ”pittura di pietra”-målningar i sten av italienska manierister. Senare 1588 öppnade Ferdinand I, den tredje storhertigen av Toscana, Opificio delle Pietre Dure (hårdstensverkstad) som var helt vigd åt commessoarbeten.

På 1600-talet gick större delen av mosaikproduktionen i verkstaden till Medicis begravningskapell i San Lorenzo-kyrkan. Florentinska konstnärer anställdes i hoven runtom i Europa när commesso blev populärt under 1700-talet.

Opificio delle Pietre Dure finns fortfarande kvar i Florens, även om verkstaden sedan mitten av 1800-talet ägnar sig åt konservering. Den tillverkade commesso en bit in på 1920-talet.

En anställd tillverkar en "mosaikmålning"med hjälp av naturligt lim. Foto: Guido Cozzi

Tillverka stenmosaik

Att producera stenmosaik kräver skicklighet och ett oerhört tålamod. På Medicis tid tillverkades hårdstensmosaiken med gemensam insats av flera skickliga konstnärer och hantverkare. Det var nödvändigt att göra noggranna övervägande i varje steg i tillverkningsprocessen, och varje hantverkare eller konstnär behövde tänka på sin egen roll med helheten i åtanke.

Konstnären skapar ritningar och sedan börjar specialiserade ”stensökare” leta efter rätt råmaterial på specifika platser. Ytterligare en expert färgmatchar stenarna med ritningen, ett jobb som fortfarande kallas ”macchiatura” eller färgläggning. En stenskärare väljer sedan ut de rätta nyanserna så att det blir en harmonisk hårdstensbild.

En anställd matchar de rätta stenarna med ritningen. Foto: Guido Cozzi

I Scarpellis verkstad går det till på ett liknande sätt. Han letar efter halvädelsten på samma platser, skurna ur samma berg, och skivar stenarna i små faner precis som renässanshantverkarna skulle ha gjort, med en bågsåg tillverkad av tråd och en böjd gren av kastanj eller körsbärsträ.

Renzo Scarpelli använder en traditionell bågsåg för att skära ut mosaikbitarna i sten. Foto: Guido Cozzi

Varje stenblock reflekterar färgerna från de landskap de bryts ifrån. Från de florentinska kullarna samlas exempelvis granit från staden Impruneta, och kvarts från Chianti. Grå och gröna stenar samlas från dalarna i Arnofloden. Andra halvädelstenar som används är kalcedon, japsis och förstenat trä. En del av stenarna importeras eftersom man inte kan hitta deras rika toner i Toscanas landskap, exempelvis det intensiva blå i lapis lazuli och det djupt gröna i malakit.

På jakt efter sten till en commesso fiorento-komposition i det toscanska landskapet. Foto: Guido Cozzi

Ett urval av halvädelstenar. En del av dem bär Toscanas dämtade färger och andra, importerade stenar lyser starkt blå eller gröna. Foto: Guido Cozzi)

Några av stegen i commesso-processen har förbättrats med teknik. Exempelvis använder man verktyg med diamantbeläggning, i trådskärningsprocessen använder man kiselkarbid, och man använder lim för att fixera skifferunderlaget i den totala kompositionen.

Även om tiden och teknologin är mer avancerad idag så är det några saker som är de samma – det tar det lika lång tid att lära sig denna gamla konst, och Scarpelli är fortfarande lika mån om att upprätthålla traditionen. Som en av de sista i sitt skrå är han fast besluten att lära de yngre generationerna den flerhundraåriga konsten commesso fiorento. De kommer att vara denna florentinska traditions framtid, säger han.

Renzo Scarpelli är inte den enda Scarpellin som bevarar denna tradition: många av hans familjemedlemmar ömmar för den florentinska hårdstensmosaiken. Scarpellis son Leonardo har målat med stenar i mer än tio år. Scarpellis äldsta dotter Catia driver affärsverksamheten. Och Scarpellis fru Gabriella tillverkar smycken av stenarna och hjälper även till med försäljningen. Man kan träffa familjen Scarpelli i deras commesso fiorento-verkstad i en stallbyggnad från 1200-talet i hjärtat av Florens.

Du kan hitta mer information på Scarpelli Mosaicis hemsida.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Renzo and Leonardo Scarpelli i Scarpelli Mosaici i Florens, Italien. Foto: Guido Cozzi
Renzo and Leonardo Scarpelli i Scarpelli Mosaici i Florens, Italien. Foto: Guido Cozzi
Konst

Scarpelli Mosaici: En av Florens sista mosaikverstäder

Lorraine Ferrier

Renzo Scarpelli är en av de få mosaikkonstnärerna som specialiserat sig på ”commesso fiorento”, eller florensisk mosaik. Redan vid 13 års ålder lärde han sig att tillverka mosaik av halvädelsten i en av Florens äldsta verkstäder.

Den äldsta commesso fioretto man känner till är från 1300-talet, men det var inte förrän på 1500-taldet som den blev populär, tack vare familjen Medici. Först beställde Francesco I, den andra storhertigen av Toscana, commesso-, eller ”pittura di pietra”-målningar i sten av italienska manierister. Senare 1588 öppnade Ferdinand I, den tredje storhertigen av Toscana, Opificio delle Pietre Dure (hårdstensverkstad) som var helt vigd åt commessoarbeten.

På 1600-talet gick större delen av mosaikproduktionen i verkstaden till Medicis begravningskapell i San Lorenzo-kyrkan. Florentinska konstnärer anställdes i hoven runtom i Europa när commesso blev populärt under 1700-talet.

Opificio delle Pietre Dure finns fortfarande kvar i Florens, även om verkstaden sedan mitten av 1800-talet ägnar sig åt konservering. Den tillverkade commesso en bit in på 1920-talet.

En anställd tillverkar en "mosaikmålning"med hjälp av naturligt lim. Foto: Guido Cozzi

Tillverka stenmosaik

Att producera stenmosaik kräver skicklighet och ett oerhört tålamod. På Medicis tid tillverkades hårdstensmosaiken med gemensam insats av flera skickliga konstnärer och hantverkare. Det var nödvändigt att göra noggranna övervägande i varje steg i tillverkningsprocessen, och varje hantverkare eller konstnär behövde tänka på sin egen roll med helheten i åtanke.

Konstnären skapar ritningar och sedan börjar specialiserade ”stensökare” leta efter rätt råmaterial på specifika platser. Ytterligare en expert färgmatchar stenarna med ritningen, ett jobb som fortfarande kallas ”macchiatura” eller färgläggning. En stenskärare väljer sedan ut de rätta nyanserna så att det blir en harmonisk hårdstensbild.

En anställd matchar de rätta stenarna med ritningen. Foto: Guido Cozzi

I Scarpellis verkstad går det till på ett liknande sätt. Han letar efter halvädelsten på samma platser, skurna ur samma berg, och skivar stenarna i små faner precis som renässanshantverkarna skulle ha gjort, med en bågsåg tillverkad av tråd och en böjd gren av kastanj eller körsbärsträ.

Renzo Scarpelli använder en traditionell bågsåg för att skära ut mosaikbitarna i sten. Foto: Guido Cozzi

Varje stenblock reflekterar färgerna från de landskap de bryts ifrån. Från de florentinska kullarna samlas exempelvis granit från staden Impruneta, och kvarts från Chianti. Grå och gröna stenar samlas från dalarna i Arnofloden. Andra halvädelstenar som används är kalcedon, japsis och förstenat trä. En del av stenarna importeras eftersom man inte kan hitta deras rika toner i Toscanas landskap, exempelvis det intensiva blå i lapis lazuli och det djupt gröna i malakit.

På jakt efter sten till en commesso fiorento-komposition i det toscanska landskapet. Foto: Guido Cozzi

Ett urval av halvädelstenar. En del av dem bär Toscanas dämtade färger och andra, importerade stenar lyser starkt blå eller gröna. Foto: Guido Cozzi)

Några av stegen i commesso-processen har förbättrats med teknik. Exempelvis använder man verktyg med diamantbeläggning, i trådskärningsprocessen använder man kiselkarbid, och man använder lim för att fixera skifferunderlaget i den totala kompositionen.

Även om tiden och teknologin är mer avancerad idag så är det några saker som är de samma – det tar det lika lång tid att lära sig denna gamla konst, och Scarpelli är fortfarande lika mån om att upprätthålla traditionen. Som en av de sista i sitt skrå är han fast besluten att lära de yngre generationerna den flerhundraåriga konsten commesso fiorento. De kommer att vara denna florentinska traditions framtid, säger han.

Renzo Scarpelli är inte den enda Scarpellin som bevarar denna tradition: många av hans familjemedlemmar ömmar för den florentinska hårdstensmosaiken. Scarpellis son Leonardo har målat med stenar i mer än tio år. Scarpellis äldsta dotter Catia driver affärsverksamheten. Och Scarpellis fru Gabriella tillverkar smycken av stenarna och hjälper även till med försäljningen. Man kan träffa familjen Scarpelli i deras commesso fiorento-verkstad i en stallbyggnad från 1200-talet i hjärtat av Florens.

Du kan hitta mer information på Scarpelli Mosaicis hemsida.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024