loading



Foto: Mostphotos.com
Foto: Mostphotos.com
Inrikes

Samiskt informationscentrum vill förenkla undervisningen om samer i skolan

Epoch Times

Det är många svenskar som menar att de aldrig fått lära sig något om samer i skolan. Men hur ska lärare kunna undervisa om de inte själva vet något om samer? Det vill Samiskt informationscentrum råda bot på.

Den 6 februari lanseras en bank av färdiga lektionsplaneringar fritt tillgängliga för pedagoger att använda. Lektionsplaneringarna är tydligt kopplade till styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav för olika ämnen och åldersgrupper.

– Vi vet att samiska frågor sällan uppmärksammas i skolan, och att samiska perspektiv inte med självklarhet ingår som moment i dagens lärarutbildningar. Det gör att många pedagoger känner sig osäkra på vad de ska ta upp om samiska frågor, hur de ska gå tillväga och vilket undervisningsmaterial som är lämpligt att använda, säger Anna Skielta, kommunikatör på Samiskt Informationscentrum.

Nu har Samiskt informationscentrum nu tagit fram tydliga lektionsplaneringar. Med utbildningskonceptet ”Sápmi i skolan” tar Samiskt informationscentrum ett samlat grepp för att underlätta för pedagoger att undervisa om samiska förhållanden, oavsett vilka deras egna förkunskaper är, säger Anna Skielta.

En förstudie "Vad behöver lärare för att inkludera samiska frågor i sin undervisning?" gjord av Anna-Lill Drugge på uppdrag av Samiskt informationscentrum, visar att pedagoger upplever det svårt att välja rätt i material som de hittar om samer. Med dåliga kunskaper finns risken att välja fel och därmed förstärka fördomar och stereotypa bilder.

– Lektionsplaneringarna är ett konkret verktyg som skapar trygghet för pedagoger. De kan vara säkra på att de håller sig inom ramen för gällande styrdokument, och att det material som lektionerna hänvisar till är uppdaterat och aktuellt, säger Anna-Lill Drugge, forskare och utbildningskonsult,

 – Många lärare vill lyfta samiska frågor i sin undervisning, men är osäkra på hur de ska gå tillväga eller vad de ska förmedla, vilket gör att frågorna riskerar att utelämnas helt och hållet, säger Anna-Lill Drugge.

Genom ”Sápmi i skolan” har personer med gedigen samisk kompetens utformat konkreta lektionsplaneringar som innefattar ämnen som historia, musik, bild, politik och samhällskunskap. Lektionerna är riktade till olika åldersgrupper och går att använda i sin helhet eller som inspiration. ”Sápmi i skolan” kommer att uppdateras fortlöpande och fler lektioner tillkommer med tiden.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Foto: Mostphotos.com
Foto: Mostphotos.com
Inrikes

Samiskt informationscentrum vill förenkla undervisningen om samer i skolan

Epoch Times

Det är många svenskar som menar att de aldrig fått lära sig något om samer i skolan. Men hur ska lärare kunna undervisa om de inte själva vet något om samer? Det vill Samiskt informationscentrum råda bot på.

Den 6 februari lanseras en bank av färdiga lektionsplaneringar fritt tillgängliga för pedagoger att använda. Lektionsplaneringarna är tydligt kopplade till styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav för olika ämnen och åldersgrupper.

– Vi vet att samiska frågor sällan uppmärksammas i skolan, och att samiska perspektiv inte med självklarhet ingår som moment i dagens lärarutbildningar. Det gör att många pedagoger känner sig osäkra på vad de ska ta upp om samiska frågor, hur de ska gå tillväga och vilket undervisningsmaterial som är lämpligt att använda, säger Anna Skielta, kommunikatör på Samiskt Informationscentrum.

Nu har Samiskt informationscentrum nu tagit fram tydliga lektionsplaneringar. Med utbildningskonceptet ”Sápmi i skolan” tar Samiskt informationscentrum ett samlat grepp för att underlätta för pedagoger att undervisa om samiska förhållanden, oavsett vilka deras egna förkunskaper är, säger Anna Skielta.

En förstudie "Vad behöver lärare för att inkludera samiska frågor i sin undervisning?" gjord av Anna-Lill Drugge på uppdrag av Samiskt informationscentrum, visar att pedagoger upplever det svårt att välja rätt i material som de hittar om samer. Med dåliga kunskaper finns risken att välja fel och därmed förstärka fördomar och stereotypa bilder.

– Lektionsplaneringarna är ett konkret verktyg som skapar trygghet för pedagoger. De kan vara säkra på att de håller sig inom ramen för gällande styrdokument, och att det material som lektionerna hänvisar till är uppdaterat och aktuellt, säger Anna-Lill Drugge, forskare och utbildningskonsult,

 – Många lärare vill lyfta samiska frågor i sin undervisning, men är osäkra på hur de ska gå tillväga eller vad de ska förmedla, vilket gör att frågorna riskerar att utelämnas helt och hållet, säger Anna-Lill Drugge.

Genom ”Sápmi i skolan” har personer med gedigen samisk kompetens utformat konkreta lektionsplaneringar som innefattar ämnen som historia, musik, bild, politik och samhällskunskap. Lektionerna är riktade till olika åldersgrupper och går att använda i sin helhet eller som inspiration. ”Sápmi i skolan” kommer att uppdateras fortlöpande och fler lektioner tillkommer med tiden.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024