Fingeravtrycksavläsare eller automatbromsar liknande de som finns hos personbilar. Det är några av de tekniska lösningar som föreslås av branschföreträdare för att stoppa terrorbrott med stulna lastbilar.
På torsdagen ska infrastrukturminister Anna Johansson (S) träffa företrädare för bland annat åkeribranschen, lastbilstillverkare och berörda myndigheter och diskutera hur man ska förhindra att tunga fordon används till terrordåd som vid attentatet i Stockholm i fredags.
TT har talat med flera företrädare för logistikbranschen gällande vilka åtgärder som vidtagits efter fredagens attentat då 39-årige Rakhmat Akilov stal en lastbil och på sin väg ned för Drottninggatan dödade fyra personer och skadade ett flertal.
– Vi arbetar kontinuerligt med säkerheten men med hänsyn till attentatet har vi nu förstärkt vissa rutiner, sedan kan jag inte gå in i detalj vad det handlar om, säger Alexis Larsson, chef för säkerhet och reklamationer vid Postnord Sverige.
– Vi har ett regelverk där bilarna ska larmas och låsas när föraren lämnar fordonet. Nu i måndags skickade vi ut en påminnelse kring detta, säger Mikael Schwartz, säkerhetschef vid Schenker.
Ett i raden
Dådet i Stockholm var ett i raden där en lastbil används för att genomföra ett terrordåd. För lastbilstillverkare som Scania och Volvo ställs man nu inför utmaningen att hitta tekniska lösningar som kan hindra framtida attacker.
Det är långtifrån enkelt.
– Nyckeln till lastbilen är den vitala delen, det går att jämföra med slutstycket i ett gevär, det gäller att ha god rutin kring hur nyckeln ska hanteras. Man skulle kunna ha ett biometriskt system (där föraren måste identifiera sig med fingeravtryck) och lastbilen knyts till ett par chaufförer. Samtidigt höjer det också hotbilden mot chauffören, säger Mikael Schwartz.
Under hot
Både han och Alexis Larsson lyfter risken med att chauffören i stället under hot tvingas att starta bilen.
– Dessutom stoppar det inte en terrorist att hyra en lastbil, säger Alexis Larsson.
Han påpekar att Postnord nu har ett flertal lastbilar med automatbromsar som stannar fordonet om det dyker upp ett hinder.
– Vi skulle välkomna det som en standard på lastbilar. Med en automatbroms kan en terrorist hota chauffören hur mycket som helst, lastbilen bromsar ändå vid ett hinder, säger han.
(TT)