loading


Lastbilen som Rakhmat Akilov stal bärgas bort från Åhlénsvaruhuset. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Lastbilen som Rakhmat Akilov stal bärgas bort från Åhlénsvaruhuset. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Så ska lastbilskapningar stoppas

Epoch Times

Fingeravtrycksavläsare eller automatbromsar liknande de som finns hos personbilar. Det är några av de tekniska lösningar som föreslås av branschföreträdare för att stoppa terrorbrott med stulna lastbilar.

På torsdagen ska infrastrukturminister Anna Johansson (S) träffa företrädare för bland annat åkeribranschen, lastbilstillverkare och berörda myndigheter och diskutera hur man ska förhindra att tunga fordon används till terrordåd som vid attentatet i Stockholm i fredags.

TT har talat med flera företrädare för logistikbranschen gällande vilka åtgärder som vidtagits efter fredagens attentat då 39-årige Rakhmat Akilov stal en lastbil och på sin väg ned för Drottninggatan dödade fyra personer och skadade ett flertal.

– Vi arbetar kontinuerligt med säkerheten men med hänsyn till attentatet har vi nu förstärkt vissa rutiner, sedan kan jag inte gå in i detalj vad det handlar om, säger Alexis Larsson, chef för säkerhet och reklamationer vid Postnord Sverige.

– Vi har ett regelverk där bilarna ska larmas och låsas när föraren lämnar fordonet. Nu i måndags skickade vi ut en påminnelse kring detta, säger Mikael Schwartz, säkerhetschef vid Schenker.

Ett i raden

Dådet i Stockholm var ett i raden där en lastbil används för att genomföra ett terrordåd. För lastbilstillverkare som Scania och Volvo ställs man nu inför utmaningen att hitta tekniska lösningar som kan hindra framtida attacker.

Det är långtifrån enkelt.

– Nyckeln till lastbilen är den vitala delen, det går att jämföra med slutstycket i ett gevär, det gäller att ha god rutin kring hur nyckeln ska hanteras. Man skulle kunna ha ett biometriskt system (där föraren måste identifiera sig med fingeravtryck) och lastbilen knyts till ett par chaufförer. Samtidigt höjer det också hotbilden mot chauffören, säger Mikael Schwartz.

Under hot

Både han och Alexis Larsson lyfter risken med att chauffören i stället under hot tvingas att starta bilen.

– Dessutom stoppar det inte en terrorist att hyra en lastbil, säger Alexis Larsson.

Han påpekar att Postnord nu har ett flertal lastbilar med automatbromsar som stannar fordonet om det dyker upp ett hinder.

– Vi skulle välkomna det som en standard på lastbilar. Med en automatbroms kan en terrorist hota chauffören hur mycket som helst, lastbilen bromsar ändå vid ett hinder, säger han.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Lastbilen som Rakhmat Akilov stal bärgas bort från Åhlénsvaruhuset. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Lastbilen som Rakhmat Akilov stal bärgas bort från Åhlénsvaruhuset. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Så ska lastbilskapningar stoppas

Epoch Times

Fingeravtrycksavläsare eller automatbromsar liknande de som finns hos personbilar. Det är några av de tekniska lösningar som föreslås av branschföreträdare för att stoppa terrorbrott med stulna lastbilar.

På torsdagen ska infrastrukturminister Anna Johansson (S) träffa företrädare för bland annat åkeribranschen, lastbilstillverkare och berörda myndigheter och diskutera hur man ska förhindra att tunga fordon används till terrordåd som vid attentatet i Stockholm i fredags.

TT har talat med flera företrädare för logistikbranschen gällande vilka åtgärder som vidtagits efter fredagens attentat då 39-årige Rakhmat Akilov stal en lastbil och på sin väg ned för Drottninggatan dödade fyra personer och skadade ett flertal.

– Vi arbetar kontinuerligt med säkerheten men med hänsyn till attentatet har vi nu förstärkt vissa rutiner, sedan kan jag inte gå in i detalj vad det handlar om, säger Alexis Larsson, chef för säkerhet och reklamationer vid Postnord Sverige.

– Vi har ett regelverk där bilarna ska larmas och låsas när föraren lämnar fordonet. Nu i måndags skickade vi ut en påminnelse kring detta, säger Mikael Schwartz, säkerhetschef vid Schenker.

Ett i raden

Dådet i Stockholm var ett i raden där en lastbil används för att genomföra ett terrordåd. För lastbilstillverkare som Scania och Volvo ställs man nu inför utmaningen att hitta tekniska lösningar som kan hindra framtida attacker.

Det är långtifrån enkelt.

– Nyckeln till lastbilen är den vitala delen, det går att jämföra med slutstycket i ett gevär, det gäller att ha god rutin kring hur nyckeln ska hanteras. Man skulle kunna ha ett biometriskt system (där föraren måste identifiera sig med fingeravtryck) och lastbilen knyts till ett par chaufförer. Samtidigt höjer det också hotbilden mot chauffören, säger Mikael Schwartz.

Under hot

Både han och Alexis Larsson lyfter risken med att chauffören i stället under hot tvingas att starta bilen.

– Dessutom stoppar det inte en terrorist att hyra en lastbil, säger Alexis Larsson.

Han påpekar att Postnord nu har ett flertal lastbilar med automatbromsar som stannar fordonet om det dyker upp ett hinder.

– Vi skulle välkomna det som en standard på lastbilar. Med en automatbroms kan en terrorist hota chauffören hur mycket som helst, lastbilen bromsar ändå vid ett hinder, säger han.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024