loadingAllt fler nya bilmodeller är uppkopplade. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Allt fler nya bilmodeller är uppkopplade. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Så ska cyberhot mot bilar stoppas

Tobias Österberg

Uppkopplade bilar riskerar att bli ett säkerhetshot. Därför lanseras nu ett stort statligt initiativ via forskningsinstitutet Rise. Till sin hjälp tar man så kallade etiska hackare.

Allt fler tekniska prylar blir numera uppkopplade, bilar är inget undantag. Den nya verkligheten reser dock frågetecken för säkerheten och från svenskt håll lanseras nu en satsning för att motarbeta cyberbrott inom bilindustrin genom det statliga forskningsinstitutet Rise.

– Vi ser ett stort behov. Det hänger ihop med cyberattacker generellt och att lösa utmaningar som fordonsindustrin har i dag kopplat till att bilarna blir mer och mer uppkopplade och på sikt kanske självkörande, säger vd:n Pia Sandvik.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAllt fler nya bilmodeller är uppkopplade. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Allt fler nya bilmodeller är uppkopplade. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Så ska cyberhot mot bilar stoppas

Tobias Österberg

Uppkopplade bilar riskerar att bli ett säkerhetshot. Därför lanseras nu ett stort statligt initiativ via forskningsinstitutet Rise. Till sin hjälp tar man så kallade etiska hackare.

Allt fler tekniska prylar blir numera uppkopplade, bilar är inget undantag. Den nya verkligheten reser dock frågetecken för säkerheten och från svenskt håll lanseras nu en satsning för att motarbeta cyberbrott inom bilindustrin genom det statliga forskningsinstitutet Rise.

– Vi ser ett stort behov. Det hänger ihop med cyberattacker generellt och att lösa utmaningar som fordonsindustrin har i dag kopplat till att bilarna blir mer och mer uppkopplade och på sikt kanske självkörande, säger vd:n Pia Sandvik.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025