loadingJulskinkan hör trots allt inte till den julmat som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Julskinkan hör trots allt inte till den julmat som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Så många hundralappar dyrare blir julbordet

Johanna Cederblad

Julkassen blir 14 procent dyrare än förra året. Lägg dessutom till stigande elkostnader, räntor och allt annat som blir dyrare – i år kommer svensken verkligen försöka dra ned på julklappar och lyx, enligt Swedbank.

Swedbank har låtit den oberoende sajten Matpriskollen undersöka prisutvecklingen på en vanlig julkasse med runt 100 vanliga matvaror som många brukar vilja ha till julen. Skinka, ostar och chokladaskar, bland annat, men också sådant som grädde och clementiner.

Det visar sig att matkassen har ökat i pris med ungefär 14 procent jämfört med förra året. Julmaten i kassen som Swedbank har plockat ihop går lös på nästan 4 000 kronor, medan samma varor kostade runt 3 500 kronor i fjol.

Dyrare julmat och mindre julklappspengar

(TT)

Swedbank har låtit Matpriskollen undersöka hur priserna utvecklats på vanliga matvaror som vi köper kring jul.

Priserna har ökat med 14 procent jämfört med förra julen. Framför allt är det sådant som mejeriprodukter, ost, fisk och skaldjur, kött och grönsaker som blivit dyrare.

Men prisökningen på just julmaten är inte riktigt lika hög som för mat som vi äter året runt, där har priserna stigit över 15 procent.

Swedbank har också låtit Kantar Sifo fråga drygt 3 000 svenskar om de ekonomiska planerna inför julen. Det visar sig att pessimismen inför den egna ekonomin ökar, och 30 procent tänker lägga mindre pengar på julklappar jämfört med hur de brukar göra. 59 procent tänker lägga samma summa. Bara 4 procent tänker lägga mer pengar än vanligt.

Källor: Swedbank, Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJulskinkan hör trots allt inte till den julmat som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Julskinkan hör trots allt inte till den julmat som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Så många hundralappar dyrare blir julbordet

Johanna Cederblad

Julkassen blir 14 procent dyrare än förra året. Lägg dessutom till stigande elkostnader, räntor och allt annat som blir dyrare – i år kommer svensken verkligen försöka dra ned på julklappar och lyx, enligt Swedbank.

Swedbank har låtit den oberoende sajten Matpriskollen undersöka prisutvecklingen på en vanlig julkasse med runt 100 vanliga matvaror som många brukar vilja ha till julen. Skinka, ostar och chokladaskar, bland annat, men också sådant som grädde och clementiner.

Det visar sig att matkassen har ökat i pris med ungefär 14 procent jämfört med förra året. Julmaten i kassen som Swedbank har plockat ihop går lös på nästan 4 000 kronor, medan samma varor kostade runt 3 500 kronor i fjol.

Dyrare julmat och mindre julklappspengar

(TT)

Swedbank har låtit Matpriskollen undersöka hur priserna utvecklats på vanliga matvaror som vi köper kring jul.

Priserna har ökat med 14 procent jämfört med förra julen. Framför allt är det sådant som mejeriprodukter, ost, fisk och skaldjur, kött och grönsaker som blivit dyrare.

Men prisökningen på just julmaten är inte riktigt lika hög som för mat som vi äter året runt, där har priserna stigit över 15 procent.

Swedbank har också låtit Kantar Sifo fråga drygt 3 000 svenskar om de ekonomiska planerna inför julen. Det visar sig att pessimismen inför den egna ekonomin ökar, och 30 procent tänker lägga mindre pengar på julklappar jämfört med hur de brukar göra. 59 procent tänker lägga samma summa. Bara 4 procent tänker lägga mer pengar än vanligt.

Källor: Swedbank, Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024