loadingLång kö till butiken i Spring i Texas. Foto: David J Phillip/AP/TT-arkivbild
Lång kö till butiken i Spring i Texas. Foto: David J Phillip/AP/TT-arkivbild
Utrikes

Så hamstrar sig världen genom coronakrisen

TT-AFP

Öl, mjöl eller trädgårdsväxter? När människor världen över tvingas stanna hemma för att undvika smitta är det vitt skilda saker de behöver för att klara krisen.

Antalet hemmabagare har ökat kraftigt under coronapandemin. Om det är för att fler är hemma och har tid att ta sig an komplicerade bakverk eller bara bakar för att det ska finnas något att äta hemma är oklart, men livsmedelskedjor över hela Europa rapporterar om en strykande åtgång på mjöl, jäst och andra ingredienser.

I Rumänien har suget efter jäst varit så stort att det skämtas om jästlangare som drar in en förmögenhet och skämtannonser erbjuder centralt belägna lägenheter i utbyte mot jäst.

Ilsken kampanj

I Sri Lanka har hemmabagarna fått konkurrens av hembrännarna sedan landet införde ett totalt förbud mot alkohol och tobak i och med nedstängningen den 20 mars. Försäljningen av socker har skjutit i höjden – det är en av de viktigaste ingredienserna i den hemkörda dryck som kallas kasippu.

Även i Mexiko har rädslan för brist på alkohol fått folk att rusa till affärerna. I samband med nedstängningen meddelade landets stora ölproducenter Heineken och Grupo Modelo – som producerar ölet med det nu olyckliga namnet Corona – att de skulle stoppa produktionen. Det ledde till stora panikköp och en ilsken Twitterkampanj om att lämna ölet i fred.

På andra ställen i världen tänker folket mer på sin hälsa – och framför allt på att stärka immunförsvaret. I Bulgarien kastar man sig över ingefära och citroner medan tunisierna jagar vitlök – trots Världshälsoorganisationens förmaningar om att det inte hjälper mot coronaviruset.

I Iran säljer affärerna slut på saltade solrosfrön – ett måste för att ta sig genom långa dagar framför tv:n med den närmaste släkten som enda sällskap.

Odlar insynsskydd

Men det är inte bara mat och dryck som hjälper folk genom karantänen. I Australien ägnar sig folk åt sina trädgårdar i en omfattning som aldrig skådats tidigare.

Mest populärt? Snabbt växande växter för att skapa ett insynsskydd mot grannarna.

I det krigshärjade Libyen har hemmastudierna blivit extra svåra.

— Vi har fått slut på skrivarpapper, så jag har letat upp min mans gamla kontorskalendrar så att de kan skriva ner läxor och lösa mattetal, säger Nadia al-Abid, mamma till tre barn i Tripoli, till AFP.

— Jag har bett dem att skriva så smått de bara kan och mutat dem med godis.

I Afghanistan har ett påstående om att svart te botar covid-19 fått stor spridning på sociala medier. Det ledde till rusning efter svart te i delar av landet, och priserna sköt i höjden innan lugnet lade sig.

(TT-AFP)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLång kö till butiken i Spring i Texas. Foto: David J Phillip/AP/TT-arkivbild
Lång kö till butiken i Spring i Texas. Foto: David J Phillip/AP/TT-arkivbild
Utrikes

Så hamstrar sig världen genom coronakrisen

TT-AFP

Öl, mjöl eller trädgårdsväxter? När människor världen över tvingas stanna hemma för att undvika smitta är det vitt skilda saker de behöver för att klara krisen.

Antalet hemmabagare har ökat kraftigt under coronapandemin. Om det är för att fler är hemma och har tid att ta sig an komplicerade bakverk eller bara bakar för att det ska finnas något att äta hemma är oklart, men livsmedelskedjor över hela Europa rapporterar om en strykande åtgång på mjöl, jäst och andra ingredienser.

I Rumänien har suget efter jäst varit så stort att det skämtas om jästlangare som drar in en förmögenhet och skämtannonser erbjuder centralt belägna lägenheter i utbyte mot jäst.

Ilsken kampanj

I Sri Lanka har hemmabagarna fått konkurrens av hembrännarna sedan landet införde ett totalt förbud mot alkohol och tobak i och med nedstängningen den 20 mars. Försäljningen av socker har skjutit i höjden – det är en av de viktigaste ingredienserna i den hemkörda dryck som kallas kasippu.

Även i Mexiko har rädslan för brist på alkohol fått folk att rusa till affärerna. I samband med nedstängningen meddelade landets stora ölproducenter Heineken och Grupo Modelo – som producerar ölet med det nu olyckliga namnet Corona – att de skulle stoppa produktionen. Det ledde till stora panikköp och en ilsken Twitterkampanj om att lämna ölet i fred.

På andra ställen i världen tänker folket mer på sin hälsa – och framför allt på att stärka immunförsvaret. I Bulgarien kastar man sig över ingefära och citroner medan tunisierna jagar vitlök – trots Världshälsoorganisationens förmaningar om att det inte hjälper mot coronaviruset.

I Iran säljer affärerna slut på saltade solrosfrön – ett måste för att ta sig genom långa dagar framför tv:n med den närmaste släkten som enda sällskap.

Odlar insynsskydd

Men det är inte bara mat och dryck som hjälper folk genom karantänen. I Australien ägnar sig folk åt sina trädgårdar i en omfattning som aldrig skådats tidigare.

Mest populärt? Snabbt växande växter för att skapa ett insynsskydd mot grannarna.

I det krigshärjade Libyen har hemmastudierna blivit extra svåra.

— Vi har fått slut på skrivarpapper, så jag har letat upp min mans gamla kontorskalendrar så att de kan skriva ner läxor och lösa mattetal, säger Nadia al-Abid, mamma till tre barn i Tripoli, till AFP.

— Jag har bett dem att skriva så smått de bara kan och mutat dem med godis.

I Afghanistan har ett påstående om att svart te botar covid-19 fått stor spridning på sociala medier. Det ledde till rusning efter svart te i delar av landet, och priserna sköt i höjden innan lugnet lade sig.

(TT-AFP)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024