SVT, SR och TV4 fälls för Martin Timell-inslag
Den före detta TV4-profilen Martin Timell får rätt mot flera medier. Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild


SVT, TV4 och Sveriges Radio fälls i Granskningsnämnden för rapportering kring den före detta "Äntligen Hemma"-programledaren Martin Timell.

Nämnden skriver i alla tre besluten att Timell inte har "en framskjuten eller särskilt ansvarskrävande position i samhället", och att det då mot bakgrund av allvaret i anklagelserna inte finns ett "oavvisligt allmänintresse".

Fällningarna gäller inslag i Ekot i SR, TV4-nyheterna och i SVT:s Rapport och Aktuellt.

I samband med höstens metoo-rörelse riktades anklagelser mot den förre TV4-profilen om övergrepp och sexuella trakasserier. Han åtalades för våldtäkt, men friades av tingsrätten i juni.

"Jag har ingen samhällsbärande funktion utan är bara en tv-snickare. Det har inneburit oerhört lidande för mig och min familj att ha blivit uthängd på detta vis", skrev Timell i anmälan.

Tidigare har Pressens opinionsnämnd fällt en rad tidningar, som skrivit om Timell. Totalt fem artiklar — i Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan — fälldes för att ha brutit mot god publicistisk sed.

(TT)

Vildhundarna vill ta elefantungen men mamman ingriper – otrolig urkraft

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?